Sayed
    Jag hade en fråga angående prövningen i Aktiv tvåspråkighet.

    Hur är det väljer man själv vilka två språk man ska göra prövning eller är det bestämd redan vilka två språk ska man kunna.

    jag vill jätte gärna lite info om det.

    Tack för hand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sayed,
    en kurs "aktiv tvåspråkighet" hör till ämnet MODERSMÅL.

    Se gärna info på Skolverkets hemsida om kurser inom ämnet Modersmål>>. Nu är jag inte lärare i modersmål men det måste rimligtvis vara så att det är ditt Modersmål och svenska (eller svenska som andraspråk) som är de 2 språk som du ska vara "aktiv" inom. Jag kan inte tänka mig ngt. annat... alltså ett av de språken är ditt Modersmål och det andra är svenska Eller SAS, svenska som andraspråk.
    Men prata gärna i lärare i modersmål om det.
    Bästa hälsningar och Lycka till!

    ANNA

    • : Tack Anna, verken min lärare i modersmål eller hennes chef viste nånting om det. Chefen sa att han kan inte svara på denna fråga och jag ska fråga den komvux som erbjuder prövningen. Den komvuxen viste innte något om det hheller och skrev att jag ska prata med läraren igen?!e.
    • Anna : Du kan lita på info på Skolverkets hemsida. Och eftersom kursen ingår i ämnet MODERSMÅL - då måste det handla om ditt "modersmål". Att prata med läraren i det aktuella ämnet är alltid en bra idé. Då läraren undervisar inom det ämnet, har hen kunskap om vad som ingår i kurserna.