Hej Lotta,
    det kan vara lite olika på olika skolor. Läs gärna >> Reportage på GymnasieGuiden som Daniela tipsar om i kommentaren till din fråga! men fråga annars också på just den gymnasieskolan som du ska börja på!
    vänligen
    ANNA

    Hej igen, har nu fått svar från Apelrydsskolan om hur första dag på gymnasiet ser ut hos dem; var god läs nedan:
    Apelrydsskolan har upprop för alla nya åk 1 elever på söndagen 18/8 kl.15:00, dessförinnan har alla internatelever möjlighet att ”checka” in på sina rum kl. 13-15.
    På uppropet är föräldrar med och sedan är det information för elev och föräldrar klassvis samt fika innan föräldrar åker hem. Denna första söndag finns personal på internatet dygnet runt och alla internatelever stannar kvar denna första natt! Kvällsmat serveras 19:00 och på måndagsmorgon finns frukost till alla!

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, det kan vara lite olika på olika gymnasieskolor men även på Samma skola, om det är olika program/inriktningar man kom in på.
    Exempelvis brukar det gå till så här, på många gymnasieskolor:
    Första dagen är det upprop i aulan; sen går man med mentorerna till klassrummet.
    Sedan är veckan fylld av aktiviteter för att lära känna varandra och få sina datorer, gå igenom schemat,
    hitta på skolan, kvittera ut böcker och lite annat praktiskt.
    Skolans SYV går igenom (berättar om) de olika kurserna eleverna ska läsa och personal går även igenom värdegrunden på skolan men exakt vad som görs under vilka dagar de första veckorna - är det olika på olika skolor.

    Vänliga hälsningar
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anna : Att det är Olika på olika gymnasieskolor beror också på om det finns Internat/elevboende eller om alla elever åker till-från skolan dagligen. Ofta kommer årskurs1 elever till skolan "ensamma" (utan föräldrar och utan att årskurs 2 och 3 elever börjar samma dag, utan år2-3 börjar senare - kanske nästa dag eller 2 dagar senare). Men det finns säkert även andra upplägg... bäst är det att höra med just den skolan som du kommer att gå i! Lycka till med dina studier!