Madeleine

    Hej! Om två veckor ska jag börja läsa upp matematik 2a för att komma in på högskolan. Jag har alltid varit ganska medelmåttig i matte men det är inget som intresserat mig särskilt mycket och därför hoppade jag av matte2 kursen i gymnasiet. Nu var det snart 4 år sedan jag läste matte 1 och jag känner att jag nästan glömt allt när jag kollar på uträkningar eller så. Jag undrar hur matte 2a kursen är? Är den som en uppföljning av matte 1 så man måste kunna allting från den kursen? Jag har varit inne och kollat på gamla mattekurser på matteboken.se men det känns orimligt att hinna gå igenom allt på två veckor innan matte2 kursen startar. Har ni några tips på hur jag ska klara kursen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Matte 1 läser man på heltid på fem veckor. Du har tidigare klarat den kursen, så förhoppningsvis minns du ngt från den. Matteboken är jättebra! Repetera så mycket du kan. Se också om du kan börja läsa matte 2 senare eller läsa den på så låg takt som möjligt- komvux brukar ha upplägg på 25% studietakten och du läser i så fall matte 2a på 20 veckor. Kika också på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Studie- och yrkesvägledare