Linn
    Jag vill gå teknikprogrammet tror jag pga vill bli arkitekt, men är inte den bästa på matte som jag tror är en väldigt stor betydelse om man vill bli arkitekt.. men tror du det går att köra teknikprogrammet i alla fall och sen kanske kan få lite mer hjälp i matten om jag tycker det är jätte svårt?Dock gillar jag inte matte eller fysik.. men att rita planlösningar osv tycker jag är jätte kul så jag skulle lätt kunna gå in för det för att bli arkitekt menar jag! och vad är snittlön för en nyutbildad arkitekt som tjej då?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linn, enligt de uppgifter vi har är lön för en tjej som är nyutbildad arkitekt - ca 30 000 kr. /månaden.
    Om du inte behöver fysik eller kemi, utan bara Matte - så kan du t.ex. läsa Ekonomi(ekonomi) där Matte 3 ingår som en obligatorisk kurs och så kan du lägga till Matte 4 och 5 eller 4 och specialisering - om du vill få fullt Meritpoäng för matte.
    På Ekonomi läser man medelsvår matte - b-spår.
    På Teknik & Naturvetenskap - läser man c-spår som är avancerat.

    Titta på innehåll i mattekurserna på http://www.matteboken.se
    så ser du vad du kommer att läsa i olika kurser på gymnasiet.
    Där kan du läsa på egen hand också - både repetition av grundskolan och framåt - gymnasiematte.

    Önskar dig allt väl!
    Mikael SYV