Maria

    Hej! I gymnasiet hade jag godkänt i matte 2b och 3b. Nu läser jag tekniskt basår på högskola. Jag behövde enligt min lärare, inte läsa matte 2c eftersom jag redan läst den. Men jag gjorde det ändå för att förbereda mig för matte 3c kursen. Jag fick underkänt och kuggade matte 2c. Vad gäller nu? Kan jag strunta i detta och endast fokusera på att klara matte 3c eller är regelverket nu att jag MÅSTE få godkänt matte2c och göra omtenta. Eftersom jag ändå valde att nu att läsa kursen. Jag har ju som sagt redan godkänt i matte 2b sedan gymnasiet.

    (Programmet jag vill läsa i framtiden kräver matte 3c. Inget står om matte 2c)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    jag är inte säker att vi här på FRåGA SYV kan svara på din fråga. Det kan jag definitivt kan svara på är att om ditt program (som du vill komma in på) kräver just matte 3c, då är det ingen som är intresserad att se godkänt betyg på lägre nivå, så om du skaffar dig godkänt betyg i matte 3c så  blir du behörig. Men... angående dina möjligheter att fortsätta läsa på basåret + frågor kring studiemedel (om du tar studiemedel) får du reda ut med de som jobbar med just de frågorna.
    Om du tar studiemedel för dina nuvarande studier, kan du få problem om du har underkända kurser under tiden du läser med studiemedel - på så sätt råder jag dig försöka få godkända betyg i alla kurser.
    Och vad gäller möjlighet att läsa vidare till högre mattekurs när du fick underkänt i en lägre kurs, så måste du få svar från de utbildningsansvariga på basåret. Egentligen anses man inte ha förutsättningar att klara av en kurs som i samma ämne ligger på högre nivå om man får underkänt på lägre nivå - därför är jag inte säker på att du bara kan fortsätta läsa vidare utan du måste prata med de utbildningsansvariga på din utbildning. Under alla förutsättningar så är det bäst om du försöker göra en omtenta och få godkänt betyg, då löser du både problemet med CSN (om du tar studiemedel) och så finns det inte frågetecken ang.möjlighet för dig att läsa vidare till matte 3c-kursen.