Julia SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    studietakten på IB är "heltid" och det innebär att elever lägger ner ca 40 timmar per "skolvecka" precis som på de andra utbildningar som går på heltid. Heltidsstudier är jämställda med heltidsarbete, alltså går på 40 timmar/vecka.
    Det som kan upplevas som krävande på IB, om man på grundskolan ej gick IB-grundskola utan läste i en "vanlig svensk" grundskola: en kombination av undervisning på Engelska, övergång till en annan skolform: från grundskola till gymnasiet där man förväntas ta mer ansvar för sina studier + att det sättet IB är på, passar inte alla (precis som till exempel distansstudier som ej passar alla).
    Jag råder eleven som funderar på att läsa IB boka tid för att "prova på": gå en dag på skolan och känna hur det är där.¨Allmän info om IB-diploma program finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB och längre ner på sidan även en förteckning över skolorna i Sverige (och en svensk skola utomlands) som erbjuder den utbildningen.

    Vänligen
    Julia syv