Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Filippa!
    Jag råder läsa på studera.nu/hogskoleprov för att Studera.nu är en av UHR (universitets- och högskolerådets) webbplatser. Följ info på länken ovan. Blir det några ändringar i reglerna eller om undantag kan göras, borde den info dyka upp på den webbplatsen.
    Det där med åldersgräns för att få göra högskoleprovet är rätt nytt. Tidigare kunde man vara hur ung som helst och kunna, om man vill, skriva HP. Nästa anmälningsperiod öppnar den 24 augusti klockan 08:00
    och stänger den 31 augusti 2021.
    Just nu kan ingen anmäla sig för att anmälningsperiod ligger framför oss.
    Utifrån informationen i din fråga i relation till de nya reglerna, så ser det ut som att du ska få skriva HP under vårterminen 2022. Fram tills dess kan du förbereda dig på olika sätt. Det finns många olika tips om hur man kan förbereda sig inför HP. Kika gärna på matteboken.se/lektioner/hogskoleprov och studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/tips