Jonas

    Hej! Jag vill börja på chalmers nu efter sommaren (med gymnasiebetyg) och ansöka kurser nu efter när webbanmälan öppnar på antagning.se. Jag skapade nyss ett konto där och har aktiverat det. Dock är inte mina betyg på min profil, jag mailade dem angående detta och dem sa att "Ingenting hämtas så länge du inte har en aktiv anmälan. Ditt betyg kommer alltså inte att hämtas in förrän du har anmält dig till något." Betyder detta att så fort jag ansöker till t.ex maskinteknik på chalmers, att det sköts automatiskt då? Inget jag behöver göra? En till fråga, jag läste nyss klart matte5 på komvux här i Göteborg och fick ett D, vilket ger mig en hel meritpoäng från 1.5 till 2.5 och jag vill gärna söka med det betyget till t.ex maskinteknikansökan. Hur söker jag med det betyget, är detta oxå något som sköts automatiskt? Komvuxskolan skriver demsjälva att alla betyg rapporteras direkt från Alvis till CSN och UHR och att "Detta innebär att, om du har ansökt till svensk högskola/universitet behöver du inte skicka papperskopior på de betyg som du fått i och med dina studier vid komvux." Jag kommer ihåg från gymnasiet att jag hade 100poäng-kurser där jag fick E (typ mediekommunikation, inte viktig för maskinteknikansökan) Kommer mitt matte5 betyg där jag fick D att ersätta det då, då man bara kan söka in med 2500poäng? //Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas,
    om du har examensbevis och efter det att du fick det dokumentet, alltså ditt Examensbevis - fick betyg i en kurs som ger dig fler meritpoäng, kommer även det nya betyget räknas in i ditt jämförelsetal, inga betyg från exam.beviset "försvinner" utan även betyget i matte 5 räknas in också. Och så får du även + meritpoäng för den nya kursen.
    *******
    Ang. vad som kommer att synas på Antagning.se - så tycker jag att gör så här: Gör ansökan så fort anmälningsperiod börjar, den 16 mars 2020; se då om ett par-3 dagar vilka betyg som syns på din plats "mina sidor" på antagning.se, när du är inloggad. Och så tar du det därifrån, sen... Sista dag för komplettering av högskoleansökan blir 18 juni 2020, och du har då gott om tid att utreda vilka betyg som syns och i fall de inte gör det, kan du ladda upp dem själv.