Jessica
    Hej! Jag hade tänkt läsa till mäklare men e lite osäker på matte behötigheterna och hur kan jag läsa upp mina betyg ifall det skulle behövas?
    • Mikael : Menar du Fastighetsmäklare?
    • : Hej Mikael om jag studerar till B2B-säljare och får min examen kan man studera vidare till mäklare utan att studera matte 3
    • Mikael : Jag svarade i kommentar till frågan, nedan.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej

    det finns olika sortens mäklare. Ofta menar man Fastighetsmäklare, men kan också mena Aktiemäklare eller Reklammäklare.

    Om du menar Fastighetsmäklare, då krävs det godkänt betyg i matte 3 och samhällskunskap 1b, man måste läsa på högskolenivå, då behöver man också ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Se exempel på utb>>

    Om du är intresserad av att bli Fastighetsmäklare, kan du läsa om de två olika alternativen - läsa ett program eller utbilda dig genom fristående kurser>>

    Se också andra yrkespresentationer på www.framtid.se - du kanske hittar ngt. annat intressant yrke, t.ex Fastighetsmäklarassistent>>

    Om du inte är behörig kan du ansöka på komvux eller förbereda dig genom självstudier och göra Prövningar.

    • : Hej Mikael om jag studerar till B2B-säljare och får min examen kan man studera vidare till mäklare utan att studera matte 3
    • Mikael :

      Om du menar Fastighetsmäklare, då krävs det i Sverige att få igenom bli Registrerad som fastighetsmäklare - och utbildningar ligger på högskolenivå och programmet kräver bl.a godkänt betyg i matematik 3; och vill man läsa genom fristående kurfser, vilket är en mycket osäker väg att gå... så lär det också krävas att man har godkänt betyg i matte 3. Varför tror du att yrkeshögskoleutbildning till B2B-säljare skulle underlätta komma in på högskoleutbildning som leder till yrket Fastighetsmäklare? Hur hänger det ihop? Jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Du får gärna förklara. :)