Alena
    Fråga 1 - Jag undrar ifall det finns något stipendium man kan söka för berömvärt flit? D.v.s för mycket goda betyg och visad ambition i skolan. Jag vet en tjej som gick ut årskurs 1 på gymnasiet med alla A (precis som jag) och som lyckades få flera stipendium för att ha visat goda studieresultat.

    Fråga 2 - Jag planerar att åka till Ghana för att föreläsa om sexuella trakasserier med organisationen volontarresor.se. Jag undrar ifall man kan ansöka om något stipendium som kan finansiera resan då den blir väldigt dyr i längden.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alena!

    Tyvärr så har vi på Fråga SYV inte så mycket att säga på frågan om var och hur man kan söka stipendier. På vissa gymnasieskolor /lokalt/ kan det finnas möjlighet att söka stipendier som bara elever på just den skolan kan söka. Den info kan personal på din skola ge dig (dvs om det finns sådana lokala stipendier att söka).

    För övrigt, så är det en djungeln av stipendier. Det är svårt att hitta info om vad man kan söka - för att det ställs ibland väldigt specifika krav "t.ex kan det vara för invånare i en viss stad" eller bara för "gossar som vill bli ingenjörer", dvs pojkar som är tekniskt intresserade... De som grundar fonder och stipendier kanske har ställt väldigt specifika /och ibland även konstiga, med moderna ögon sett, krav/. Jämför med Nobelpriset: det är bara de "nulevande" personer som kan få Nobelpriset. Om man har uppnått ngt. jättestort men sedan har avlidit, kan man inte beviljas Nobelpriset vilket kan upplevas som både konstigt och orättvist - för att forskningsprojektet skulle kunna med Nobelprispengarna leva vidare och utvecklas, även om personen har avlidit. Men grundaren Alfred Nobel har ställt som villkor att man måste fortfarande leva för att kunna beviljas priset. Och då är det så! På samma sätt ställs det diverse olika villkor och summorna är ofta ganska små. Man kan lägga mycket tid på att söka stipendier och sedan kanske får 3 000 kr. eller inte får ngt alls. Många ggr är det mer lönsamt att hitta ett extrajobb eller spara sitt studiebidrag, än att lägga tid på att söka stipendier.

    Det finns många olika företag som tar betalt (vanlig summa är 250 kr) för att bistå med hjälp i stipendiesöket. Det kan vara välspenderade pengar att betala den avgiften, för att slippa lägga många timmar på att söka vad du kan söka.

    Jag förstår att det inte är ett sådant svar du vill ha från oss på Fråga SYV men tyvärr... :( så kan inte vi ge ett annat svar.

    Hälsningar

    Mikael SYV