Gabriella
    Hej! Jag är 16 år gammal och går på plusgymnasiet i Gävle första året på ekonomi. Jag mår inte bra i skolan, jag känner mig inte trygg och har en stor socialfobi. Jag kan inte åka kollektiv trafik, så måste gå.
    Hur ska man ansöka om distans? Flera säger att man ska gå till kommunen. Jag skulle vilja börja på distans nu i vår. Eftersom jag orkar inte mer. Jag får panik på kvällarna.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Gabriella!
    Det är jättetråkigt att du mår dåligt och har panik på kvällarna!
    Har du kontakt med kurator och/eller psykolog?
    Att läsa på distans kan man på den här skolan och de har Ekonomiprogrammet: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    Kontakta Korr online (länk ovan) och fråga om de har plats just nu på Ekonomiprogrammet i åk1.

    Annars så kan även kommunen köpa plats för dig på distans på t.ex. Hermods, som i första hand erbjuder distansundervisning för svenska ungdomar som bor utomlands pga föräldrarnas arbete. Det är det uppdraget som Hermods har från Skolverket och du kan ej söka till deras distanskurser för att du tillhör inte målgruppen som deras utbildning är tänkt för. Men kommunen (Utbildningsförvaltningen) kan köpa plats till dig. Detta måste "gå via" kurator och/eller läkare eller psykolog. Någon sort Utlåtande lär Utbildningsförvaltningen kräva om att du ej kan delta i "bunden" undervisning ( som inte är på distans, alltså ).

    Gör så här:
    1. fråga Korr online om de har plats
    2. och även gå prata med kurator på din skola så fort som möjligt.

    Jag önskar att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Jag kommer att hålla tummarna väldigt hårt för dig!
    Hör av dig sen och berätta hur det går!
    Vi vill hjälpa dig och kommer att göra allt vi kan för att bistå med information och tips/råd och stöd för dig!
    ANNA
    Hej igen!
    En idé: att du söker om till åk1 till Korr Online distans - och konkurrerar med dina betyg i åk9 och vi hoppas du kommer in på Ekonomi på Korr Online.
    Då kan du läsa om från åk1 - hela Ekonomiprogrammet på distans.
    Under resten av det här året skulle du kunna försöka få läkarintyg (eller intyg från psykolog) och vara sjukskriven, samtidigt skulle du repetera på egen hand - t.ex. Matte med hjälp av www.matteboken.se och i fall du ej har A betyg i alla grundskolekurser, kunde du göra några Prövningar i grundskolekurser för att lättare komma in på Korr Online, som är en mycket populär skola (det är många som av olika anledningar vill läsa på distans).
    Via kurator och psykolog kan man ibland få förtur till utbildningsplatserna. Men detta inte kan garanteras. Höga betyg i grundskolekurser skulle säkra din plats på vilken gymnasial utbildning som helst.
    Det är i alla fall något du kan fundera över och diskutera med dina föräldrar.
    Prövningar kommer troligtvis kosta 500 kr/styck. Det är det vanliga "taxan".

    Nu kommer vi på Fråga SYV med massa olika idéer och förslag, för att vi hoppas att något av det blir till hjälp för dig. Men det är ju jätteviktigt att höra med proffs - läkare, kurator och psykolog! Som du mår, så kanske du behöver behandling: samtalsterapi och kanske t o m viss medicinering under en tid. Jag vet inte det. Kan inte ställa en diagnos. Man måste ha relevant utbildning för att kunna ställa diagnos och sätta in behandling och det har inte SYV.
    Så det är nog där du måste börja - söka kontakt med psykolog, kanske på BUP. Man kan också vända sig till vårdcentralen, som kommer hänvisa dig rätt.

    Önskar innerligt att din situation blir bättre inom mycket kort!
    Håller tummarna hårt!
    Lycka till!
    ANNA
    • : Tack så jätte mycket for ditt snabba svar. Jag vågar verkligen inte prata med någon kurator om detta. Kan inte mina föräldrar ringa kommunen eller någon psykolog om detta? MVH Gabriella
    • Julia : Kurator har sekretess, dvs får inte berätta vidare det som du berättar under samtal med kurator. Skolsköterska kan du också prata med. Dina föräldrar får givetvis ringa till "kommunen". De kan också be rektor att förmedla kontakt till en skolpsykolog som du förhoppningsvis kan träffa på en annan plats än på din skola (om du så önskar). Det är stora och viktiga frågor du tar upp. Men det finns inte ett svar som passar alla. Det finns lika många svar på frågan som människor som ställer den. En lösning som passar någon annan kanske inte alls passar dig.
    • Julia : Har du frågat på Korr gymnasiet om de har plats på ekonomiprogrammet i "ettan"?
    • Julia : Jag ska nu skriva ett nytt svar.
    • : Hej! Har inte frågat dom, men de sa att sista ansökningen till vår terminen var över. Och jag vill verkligen börja på distans på våren nu. Skulle verkligen behöva det.
    • : I skolan mår jag jätte dåligt. Har haft en väldigt hög frånvaro. Min mentor sa att jag måste komma till skolan oftare, om jag ska klara mina studier. Jag vågar inte säga till henne varför anledningen är. Hon är väldigt sträng med allting. Jag vågar inte redovisa inför klassen heller. Stannar alltid hemma, Jag vill verkligen klara skolan, och jag vet att jag kan det. Men när jag är i skolan så händer något inne i mig som jag inte kan beskriva.
    • Julia : Kan du skriva mail till kurator eller till din mentor, tro? Kan du be dina föräldrar prata med dem?
    • Julia : Mådde du dåligt när du gick på grundskolan? När började det, på gymnasiet?
    • : Jag har alltid haft det dåligt vilket är jobbigt, för mig som har stått ut nu länge med detta. Fast mycket i 7.an då jag började i en helt ny klass. jag blev uthängd på sociala medier. Folk skrattade och titta konstigt på mig när jag redovisade. Jag vågar inte gör någonting. Och det känns verkligen omöjligt att få ett bra självförtroende. jag vågar knappt säga ''ja'' när läraren ropar upp mitt namn, eftersom jag blir så nervös. Och jag är seriös, vilket är väldigt sorgligt. Och jag har bytt gymnasie 2 gånger den här terminen. Vilket har gjort att jag har kommit lite efter, sedan missar jag mycket eftersom att det är mycket redovisningar man ska göra inför klassen.
    • Julia : Du har redan bytt skola 2 ggr under en termin. Men du kanske måste byta igen. Kanske IM, individuellt alternativ http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ skulle passa dig bättre?
    • : Jag vill gå kvar på ekonomi. Men skulle vilja gå på distans.
    • : Orkar verkligen inte byta igen.
    • Anna : Men om du går på distans, går du inte kvar på din skola ju. För din skola kan väl inte erbjuda distans? Tyvärr, så kommer du byta skola om du ska läsa på distans. Men du menar kanske att du inte orkar byta program, utan vill gå på Ekonomiprogrammet. Stämmer det? :)
    • Anna : Dina föräldrar kan kanske komma överens med rektor att du bedriver självstudier och kommer till skolan gör tentorna i slutet av varje kurs. Det är ju det distans är i mångt och mycket: man läser på egen hand, kan ställa frågor till lärare per mail - och sedan gör sluttenta. Det är inte vanligt men kanske kan rektor på din skola göra ett undantag. Det är värt att fråga i alla fall, om det är det du vill.
    • Anna : Jag ska nu också utöka mitt svar till dig - kom på en ny idé.
    • : Hej!:) Jag vill gå på ekonomiprogrammet. Fast på distans. Då menar jag med att man gör allting på datorn hemma, till och med prov. Jag har läst och man gör allting hemma förutom nationella prov. Jag vill inte gå alls i skolan. Utan jag vill göra allt hemma. Fast det kanske inte går. Tack att du tar din tid Anna. Vad menar du med en ny ide? MVH Gabriella
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar, se ovan. Hör av dig om du undrar över något mer.
    • : Okej! Tack för dina svar! Och tack för att du tog din tid! Det hjälpte mig. Jag får verkligen hoppas på det bästa! :) MVH Gabriella
    • Anna : Vi håller tummarna!!!
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hejsan, Folkhögskola kanske skulle passa dig bättre att läsa på. Tyvärr måste man vara 18 år för att kunna börja på en folkhögskola. Men om "kommunen" köper plats till dig på en folkhögskola, kan du börja tidigare.
    Så - det finns olika lösningar, inte bara distans.

    Om det tar lite tid att reda ut det - var och hur du skal läsa, råder jag dig att under tiden bedriva självstudier.
    För matte-studier finns en jättebra sida www.matteboken.se

    I andra ämnen - läs framåt i läroböckerna som du har fått på gymnasiet.
    Om du skaffar dig kunskaper, kan du alltid sedan också skaffa dig betyg - genom att visa att du har kunskaper (du kan t.ex. göra prövningar = test i ämnena).

    Det finns exempel på lärda personer som t o m blev berömda forskare, som är mer eller mindre Självlärda. Om man är självlärd, kallas man för autodidakt. Förklaring finns på https://sv.wikipedia.org/wiki/Autodidaktik

    Min förhoppning är att mitt svar blir till hjälp.
    Vänliga hälsningar
    Julia
    • : hur går folkhögskolan till är det samma som distans?
    • Julia : Folkhögskola är en speciell studieform. Man kan läsa olika utbildningar på folkhögskolor, bl a gymnasial utbildning men man måste vara 18 år (som regel). Det är en annan miljö - ofta ute på landet och man kan bo på skolan. Man läser i lägre takt och man vevar in estetiska aktiviteter och vistelse i naturen - in i undervisning. Det passar inte alla men passar vissa personer väldigt bra. Info om alla folkhögskolor finns på www.folkhogskola.nu - så kika gärna på det. Jag ska nu se om jag hittar några gymnasieskolor i Gävle som ev. erbjuder någon sort anpassad undervisning, kan inte lova att det finns, men jag ska försöka hitta.
    • : Jaha är det inte att man får vara hemma och jobba? Eftersom det är de jag jätte gärna skulle men tack ändå för att du tog din tid. Är jätte tacksam.
    • Anna : Jag ska utöka mitt svar till dig.
    Läs alla kommentarer