Elvira

    Hej! Jag går just nu det första året av IB programmet och har planer på att fortsätta mina studier i usa nästa läsår. Tänker alltså göra 2 år av gymnasiet i usa. Jag har 3 frågor; kan man som svensk gå två år på en kommunal gymnasie skola i usa? Jag har nämligen hört att man bara kan gå 12 månader på en kommunal skola och att man sedan måste fortsätta sina studier på en privat skola. Nästa fråga handlar om terminsavgifter. Måste man betala terminsavgifter om man går på high school i usa? Trots att man går IB programmet? Om så är fallet, kan jag söka stipendium som kan hjälpa mig att finansiera mina studier i usa? Och kan ni hjälpa mig med det? Sista frågan är hur jag ska gå till väga för att kontakta skolan. Hur söker jag in till en High School i usa? Jag har nämligen fått mailaddressen till skolans IB-coordinator men den verkar vara ogiltig. Jag har även ringt skolan ett fler tal gånger men de hänvisar mig hela tiden till mailaddressen som inte fungerar. Vad gör jag?

    • :

      Hej! Ja, jag glömde nämna att jag ska bo hos min moster. Och mina föräldrar har godkännt allt! Så, måste jag betala terminsavgifter om jag ska bo hos min moster? Tack för hänvisningarna!

    • Anna : Fråga på den skolan där du vill läsa i USA; svaret om terminsavgifter kan ev.bero på om du blir "skriven"/folkbokförd i USA eller inte. Det kan också finnas olika typer av skolor i USA men olika villkor. Bäst är det om du frågar på alla de skolorna som ligger inom pendlingsavstånd från där du ska bo och jämför villkor. Tänk också på att du kan behöva "studerande visum" - fråga om det på ambassaden (USA´s ambassad i Stockholm).

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej!
    Ska du flytta till USA med din familj? eller var annars tänkte du bo i USA?
    Dina vårdnadshavare har ansvar för dig fram tills du fyller 18 år. Om dina vårdnadshavare är "med på noterna" att du ska flytta till USA, är det deras ansvar att se till att du har tak över huvudet och att du har en rimlig skolgång.
    Ang. studier på IB-utbildningar: de lyder under IBO, alltså IB-organisationen. Du kan vända dig till IBO. På skolans egen hemsida bör det finnas giltiga e-postadresser; i annat fall råder jag dig påtala det för IBO, alltså att en IB-skola hänvisar till felaktig e-postadress, om så är fallet.
    Att söka stipendier eller ge detaljerad information om studier utanför Sverige har vi på FRåGA SYV - tyvärr - ingen möjlighet att hjälpa till med.
    Vi har ingen egen expert på studier utomlands. Vi kan därför endast ge allmän information t.ex om att IB-utbildningar lyder under IBO och att det finns info på www.csn.se om studiebidrag för elever som läser på gymnasial nivå utomlands.

    Allmän info om IB-diploma programmet: var god se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB
    IBO´s hemsida: ibo.org
    Tips! om man bor utomlands kan man ändå läsa "mot" en svensk gymnasieskola: Korr-on-line, se info på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet
    Om man bor utomlands pga föräldrarnas jobb, har man rätt att läsa via Hermods Distansgymnasium.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Anna tipsar i kommentaren till din fråga om att ta reda på om du ev. kommer behöva studerande visum och att du vänder dig till Ambassaden; Här är kontaktuppgifter till Embassy of the United States of America - Dag Hammarskjölds Väg 31, 115 89 Stockholm
    www.usemb.se
    Tel: +46-(0)8-783 53 00Fax: +46-(0)8-661 19 64
    Email: [email protected]
     ____________________________

    Jag vill också förklara om gymnasieexamen... Svensk gymnasieexamen kan man få genom studier på svensk gymnasieskola eller Komvux i Sverige. Det går inte kombinera studier i utlandet med studier i svenska gymnasiala kurser för att på så sätt ta ut examensbevis.
    Svenska gymnasieskolor finns i några andra länder än Sverige, men ej i USA (i alla fall enligt det vi vet här på FRåGA SYV).
    Med IB-diploma kan du bli behörig till svenska högskoleutbildningar, men du måste i så fall också tänka på att läsa svenska - du kommer behöva godkänt betyg i svenska 3 eller klara TiSUS-test med godkänt resultat (om din svenska högskoleutbildning kommer gå med undervisningsspråk Svenska).

    Studie- och yrkesvägledare