Hej, om elev söker yrkesintroduktion FT, hur går antagning till då? Är det utifrån andra aspekter än meritvärde? Eleven har alltför lågt meritvärde för att konkurrera med övriga sökanden. Eftersom sv ligger på nivå för åk 6, hur ligger nivån för ma? Och hur fungerar det med den individuella studieplanen på yrkesintroduktion? Läser de bara yrkesämnen och inga andra gymnasiegemensamma ämnen?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31869 frågor besvarade.
Hur antas elev till yrkesintroduktion?
1 Svar
Hej Emma!
Det är komplicerat och kan ske på olika sätt i olika delar av Sverige. Det finns också olika "typer" av yrkesintroduktion: gruppbaserad yrkesintro och individ.baserad. I större kommuner brukar yrkesintro vara gruppbaserad: grupper av elever läser mot samma yrke i en grupp/klass. I mindre kommuner där kanske endast några få elever vill/kan/bör läsa yrkesintro - då blir det individ.baserad: kan vara en elev som läser mot ett yrke, och en annan - mot ett annat. Oavsett om det är grupp- eller individ.baserat så ska Individuell studieplan upprättas i samråd med eleven, SYV-en och i vissa hand även kurator och rektorn. I studieplanen kan studier på grundskole-, gymnasial nivå och även praktik ingå.
Exempel: i gruppen som läser mot samma yrke, t.ex mot Undersköterska, Fordonsmekaniker eller Kock/kallskänka kan elever finnas som har respektive inte har godkänt betyg i matematik från grundskolan. De elever som har godkänt betyg i matematik från år9 i grundskolan, kan läsa matematik 1a (första gymnasiekurs) och de elever som inte har godkänt betyg i matte - läser matte på grundskolenivå: några kanske läsa matte årskurs 7 i grundskolan, några år8 och några åk9 och någon kanske t o m behöver repetera matte från åren 5 och 6 i grundskola först (man kan ju inte bygga på de kunskaper som inte finns). Även mål med studierna kan vara olika för olika elever: om bedömning görs att eleven kan på max 3 år bli behörig till gymnasiets nationella program, kan målet sättas att just bli behörig till nationella programmet; men för de elever där man inte tror det är rimligt att anta att eleven kan bli behörig(på max 3 år) då sätts målet att bli "anställningsbar" inom "sitt yrke". Utifrån målet och elevens önskemål samt mot bakgrund av vad skolan kan erbjuda, läggs sedan upp studieplan för varje elev; studieplanen kan och bör justeras under tiden eleven läser på Yrkesintro.
Hur går antagning till yrkesintroduktion till?
För det första så måste elever vara obehörig till gymnasiets nationella program. Sedan konkurrerar eleven med de betygspoäng som hen har.
Utbildning som i mångt liknar den man får på yrkesintroduktion kan eleven få även på Individuellt alternativ. På Individ.alternativ är utbildning skräddarsydd enligt elevens förutsättningar, där kan kurser i fordonsvård ingå i kombination med praktik, eller t o m perioder av "ren praktik" på en lämplig arbetsplats. I teorin kan eleven gå på praktik i 3 år under tiden hen är inskriven på Individuellt alternativ. Syftet med praktiken kan vara lite olika: i vissa fall är det bra om eleven är på så många olika arbetsplatser som möjligt för att "se sig omkring" och komma fram till var hen i framtiden vill och kan arbeta; i andra fall är det bäst att eleven genom praktik lär sig ett och samma yrke, som hen vet hen vill jobba inom - och i så fall blir målet att eleven blir anställningsbar inom "valt yrke". Så, mål med studiegången kan vara desamma, oavsett om eleven är inskriven på Yrkesintro eller på Individ.alternativ.
Frågor och svar taggade med 'textillärare' (5 st.)
-
Kan mina kurser på folkhögskola användas som högskolepoäng?
Jag funderar på att bli textillärare och har hittat en utbildning i kompletterande pedagogik för ämneslärare, 90 hp. För att söka kursen ska man ha läst 90 hp i ämnet man vill bli lärare i, i detta fallet textil. Jag går nu 2 år...
Hej Jennie,jag tror tyvärr inte att du i detta fallet kan använda folkhögskolestudier i stället för högskolepoäng. Jag tänker dock på ett yrke... Läs hela svaret -
Studera till textillärare?
Hej Jag är fritidspedagog och läste mellan 1999-2002. Vill nu lämna yrket fritidspedagog och studera vidare till textillärare. Men hur går jag tillväga? Såg att lärarlyftet ej finns kvar.. Med vänlig hälsning, Pernilla
Hej Pernilla!När du skriver "textillärare", menar du hem-och-konsumentkunskapslarare eller yrkeslärare på HV(inriktning textil-design)?De "vanliga" utbildningsvägarna finns beskrivna i... Läs hela svaret -
Hur blir man legitimerad textillärare?
Är intresserad av alla utbildningar både för åk 7-9 och för yngre barn. Är också intresserad av om det går att utbilda sig genom VAL ( validering för lärare)
Hej Ylva, för att kunna få lärarlegitimation, måste man som regel ha lärarexamen. Nu när det är lärarbrist kan man många ggr få jobb som lärare även... Läs hela svaret -
Kan man bli ämneslärare i både engelska och slöjd?
Kort och gott, finns det på nått sätt man kan studera för att bli ämneslärare i slöjd och engelska? På distans eller heltid spelar ingen roll. Utan jag funderar om det går att kombinerar de på något sätt med kurser eller så för att få "kompetensen" att utbilda i både engelska och slöjd. För det...
Ämnesgrupper 1. Engelska, matematik, modersmål och svenska 2. Bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd, 3. Engelska, moderna språk, modersmål... Läs hela svaret -
Går det att läsa vidare till textillärare?
Jag har precis avslutat en färskollärarutbildning. Jag undrar nu om det går att studera vidare till slöjdlärare med inrikting textil? Är förskollärarutbildningen en lärarutbildning att bygga vidare på eller krävs grundskole/gymnasieutbildning? Jag är isf intresserad av de distansalternativ...
Hej Anneli! Utbildning till lärare i Slöjd finns på Göteborgs universitet, Konstfack, Linköpings universitet & Umeå universitet. Förskollärare och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga