Abbe

    Hej! Jag gick nyss klart den polisförberedande utbildningen på Östra Grevie folkhögskola, jag undrar nu hur jag använder mitt omdöme för att ansöka till högskola och universitet. Kan jag använda mitt omdöme som extra merit till gymnasiebetygen eller måste jag söka med endast omdömet jag har fått. mvh. Abbe

    • Julia : Är det polisutbildning du ska söka till eller en annan högskoleutbildning?
    • : En annan högskoleutbildning, det står att utbildningen jag har gjort kan användas till andra utbildningar, vet dock ej hur jag ansöker med de
    • Julia :

      Ett tips som jag kan ge att du frågar personal på den utbildningen där du gick; om de skriver på hemsidan om att utbildningen kan användas till andra utbildningar, så borde de också kunna förklara Hur det kan användas. Men i min tur undrar jag: du gick ju polisförberedande utbildning, men ansöker nu om andra utbildningar - hur kommer det sig? Är det inte polis du vill bli? Det måste ju finnas anledning till varför du sökte till polisförberedande utbildning? eller om in på den av en slump?

    • Julia : Har du gjort ansökan till högskoleutbildning inom anmälningsperiod som var 15 mars till 16 april 2020? I så fall har du inloggning till www.antagning.se och kan ladda upp fler betyg och intyg på "mina sidor"/din inloggning, vilket jag råder dig att göra. Om du innan du gick utbildning på en folkhögskola inte var behörig till de högskoleutbildningar som du sökte till, är det viktigt att du laddar ner omdöme från en folkhögskola senast den 18 juni 2020, som är sista kompletteringsdag inför höstens högskoleutbildningar, i Sverige.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Abbe,

    du uppger tyvärr inte vilken utbildning på högskolenivå du vill söka till  och därför är det svårt att ge svar.
    Men du kan fråga personal på den polisförberedande utbildningen på Östra Grevie folkhögskola, där du läste - om de vet hur du kan använda den utbildningen, och så kan du också försöka ladda upp intyget/betygen på din inloggning på www.antagning.se när du söker till högskolor-universitet i Sverige.

    Vänligen
    Julia