Anton
    Hej! jag läser upp mina betyg och jag undrar ett par saker. Jag fick slutbetyg när jag gick ut från gymnasiet med alla g och 3 ign. Jag håller på att läsa moderna språk för jag tycker det är roligt och att jag vill ha meritpoängen 2,5. Jag får meritpoängen på steg 3 och 4 men måste självklart läsa 1 och 2 innan. Min fråga är räknas 1 och 2 in i jämförelsetalet på mitt gamla slutbetyg eller kan man välja bort dem om jag skulle bara få ett e eller d.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    enligt de nuvarande regler räknas kompletteringar in i Jämförelsetal om de ger Meritpoäng.
    Moderna språk 1 och 2 ger inte Meritpoäng, därför bör de inte räknas in i ditt Jämförelsetal.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    • Anton : Okej, du menar att moderna språk 1 och 2 är utanför slutbetyget vilket jag inte kan räkna med i jämförelsetalet. Te.x Svenska 3 har jag inte med i mitt slutbetyg men om jag läser denna kurs på komvux då går den inte med i jämförelsetalet? Mvh/ Anton
    • Mikael : Det är kurser som ger Meritpoäng ELLER som KRÄVS FÖR BEHÖRIGHET till just den utbildning som du söker som Antagning.se räknar in i Jämförelsetal. Om Svenska 3 krävs för behörighet till den utbildning du söker, då räknas det betyget med i Jämförelsetal. I fall du med samma betyg söker EN ANNAN utbildning där Svenska 3 INTE krävs för behörighet, då kommer inte det betyget räknas in i Jämförelsetal. Det är så reglerna funkar just nu. Någon planerad förändring på den punkten känner vi inte till. Är du fortfarande osäker och om det är en mycket viktig fråga för dig, kontakta Antagning.se. Det är de som kommer att räkna på dina betyg. Det är deras tolkning av reglerna som gäller.