Anton
    Hej! Om jag har E på alla prov och har kunnat svara på det mesta när vi har muntlig uppgift vad får man i betyg i slutet då? Är det ett E eller räknar man ihop proven till ett större betyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    lärarens uppgift är att objektivt bedöma elevernas kunskaper. Om du har E på alla delprov då borde du kunna få minst E på hela kursen. Om du på slutprovet skriver bättre, t.ex. D - är det inte omöjligt att du får D betyg. Lärarna försöker använda slutprovet på det sättet som gagnar eleven - dvs även om man har lägre på delprov brukar man kunna få högre betyg i fall man i slutet av kursen visade att man uppnådde högre kunskapsnivå.
    Annars så finns det inte några strikta regler om hur betyg sätts i förhållande till delprov och deltagande på lektionerna. Betyg sätts i förhållande till de betygsmål som finns fastställda för varje kurs.
    Du kan hitta alla de betygsmålen på www.skolverket.se

    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare