Chris
    Hej!
    Jag går ekonomi programmet och har valt inriktning ekonomi jag undrar hur de bedömer om man kommer in på juridik eller ekonomi?
    Tittar dom bara på juridik och ekonomi betygen eller på alla betygen. Jag har E i båda och är orolig att jag inte kommer in.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Chris!
    Varje gymnasieskola försöker ordna så att alla får läsa den inriktning som de önskar men ibland kan det uppstå en situation då det inte blir möjligt:
    i så fall tittar man på betygen från åk1 och de som har högre betyg (oftast bedöms det genomsnittet av alla betyg från åk1) får läsa den inriktning som de valde och de övriga får läsa den andra inriktningen.

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf
    och du ser att det är enbart 300 poäng som skiljer inriktningarna på EK åt.

    Alla de kurser som ingår i inriktningen Ekonomi, får läsas även som programfördjupande kurser.
    I fall du blir placerad på inriktning Juridik, kan du önska läsa alla de 3 kurser som ingår i inriktning Ekonomi - som programfördjupande eller som kurser inom Individuellt val. På så sätt är det möjligt att läsa båda inriktningar på Ekonomiprogrammet. Det är ju ändå samma kurser, oavsett om de läses som inriktningskurser eller inom Programfördjupningen, Individuellt val eller som "utökade kurser".

    Med vänlig hälsning
    Mikael