Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan, jobba med datorer kan man på väldigt många olika sätt. Det finns hundratals olika yrken som på olika sätt jobbar med datorer. du får gärna kika på över 60 yrken inom DATA/IT som finns beskrivna på framtid.se/yrken/data-it

    Annars finns det tusentals yrken där man på olika sätt jobbar med teknik. Cirka 130 av de yrken finns beskrivna på framtid.se/yrken/tekniskt-arbete

    Vad tänker du angående alternativen du har framför dig? Om du skulle byta gymnasial utbildning, vad önskar du byta till?

    Om du vill komma in på civilingenjörsutbildning på högskolenivå, behöver du ha även godkända betyg i fysik2 och matte4 (kurser som läses som obligatoriska på en av inriktningar på TE, inrk.Teknikvetenskap. Vilken utbildning du går på TE kommer inte spela roll, förutom att du kanske behöver för högskoleingenjörs- och civilingenjörsprogrammen, skaffa sig godkända betyg i Fysik2 och Matte4 (vilket du även göra Efter gymnasiet).

    Det går att ändra inriktning helt efter gymnasiet genom att läsa kurserna på komvux, på folkhögskolorna eller genom självstudier/prövningar. Annars finns det många yrken där det spelar liten roll vilken utbildning man gick på gymnasial nivå (det som spelar roll  är att man har gymnasiekompetens). Exempel på sådana yrken: där utbildning ligger inom yrkeshögskola - de så kallade "yrkeshögskoleyrken": Paralegal, Vårdadministratör-Medicinsk sekreterare, Pilot, Helikoptertekniker, Flygtekniker, Lokförare.
    Det som är ganska vanligt är att de som tar examensbevis från TE, saknar senare betygen i Naturkunskap eller Biologi. t.ex om man vill utbilda sig till Arbetsterapeut, Fysioterapeut eller Sjuksköterska, behöver man antingen ha betyget i naturkunsk.2 eller i kombinationen av kurserna: Fysik1a, Kemi1 och Biologi1. Så, om man på gymnasiet ej läser biologi1, måste man i så fall komplettera efter gymnasiet.

    Men det finns ett antal yrken där det blir mycket svårt att utbilda sig till (kanske t o m omöjligt) om man på gymnasiet valde fel program/inriktning. I första hand handlar det om Elektriker (man ska läsa EE/inr. Elteknik), vidare också om Djurskötare (man ska läsa NB/Djurvård) och även om byggnadsarbetare (man ska läsa på BA-programmet på gymnasiet). Och det kan också bli svårt att utbilda sig till yrkesförare om man på gymnasiet går en annan utbildning än FT/Transport.