Göran
    Jag tog studentexamen 2009 2500 p. Mitt genomsnittsbetyg blev 14,6 (36500/2500= 14,6)
    Jag avser att söka Handelshögskolan i Stockholm i kvotgruppen Högskolepoäng. Jag har högskolepoäng för att komma in
    Men måste dessutom ha 17,0 i slutbetyg för att komma in. Det betyder att jag måste lästa upp betygen så jag får 42500 poäng
    d.v.s ytterligare 6000 poäng, Se mina betyg nedan. Jag har varit inne och tittat i Utbyteskomplettering med GY11/vux12-kurser
    Jag av ser att läsa upp Fysik B. När jag läste Fysik B motsvarade kursen 150 p. Idag heter kursen Fysik 2 och motsvarar 100 p.
    Fråga 1) Enligt bedömningshandboken motsvarar Fysik B Fysik 2. Detta innebär att jag får 2450 poäng i betyget. Uppfyller jag då behörighetskraven?
    Fråga 2) Jag har även för avsikt att läsa upp Matematik E som motsvaras av Matematik 5 idag. Matematik E var på 50 poäng och matematik är på 100 p
    Om jag läser upp Fysik 2 och Matematik 5 hamnar jag då på 2500 poäng eftersom Fysik 2 är 50 poäng mindre än Fysik B och Matematik 5 är 50 poäng mer än Matematik E?

    Mvh
    Rasmus Gamsäter
    [email protected]
    • Anna : Är det HP-urvalsgruppen du menar? Det är Högskoleprovet och inte högskolepoäng.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Kika gärna på https://www.hhs.se/sv/utbildning/bsc/bscbe/antagning/alternativt-urval/ - du kanske kan söka även inom AU, alternativt urval.
    För övrigt så är det ganska så speciellt med HHS, pga att det är en privat högskola. HHS gör lite som de själva vill. De erkänner exempelvis inte meritpoängen... de sätter också egna behörighetkraven, som inte finns på andra svenska lärosäten (högskolor/universitet); därför vågar inte vi här på fråga SYV lova dig någonting, utan vill hänvisa dig till studievägledningen på HHS.
    Pga de är en privat högskola, kan de i mångt och mycket göra egna bedömningar och frångå de "vanliga" reglerna, som annars gäller på de andra lärosätena.
    Jag hoppas du förstår att mitt svar avser att hjälpa dig och inte så att jag inte vill ge dig svar... utan jag tycker det gäller för dig att få Rätt svar och inte bara Ett svar eller Ett snabbt svar... men Rätt svar kan endast Studievägledningen på HHS ge dig.

    Vänd dig i första hand till rätt institution på HHS >>

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    Milla

    Studie- och yrkesvägledare

    Ang. Annas kommentar...

    HP-urval är, normalt sett, Högskoleprovet (man söker på resultat av Högskoleprovet).

    Att man har, sedan innan, läst på högskolenivå och fått godkända poäng i högskolekurser, brukar inte spela roll vid ansökan till Grundutbildningar på högskolenivå, dvs till utbildningar på lägre nivå än magister/master, som t.ex vid ansökan till kandidatprogram. Men, eftersom HHS är en Privat högskola, så kanske de kan ta hänsyn till att du har sedan innan högskolepoäng /godkända poäng från dina tidigare studier på högskolenivå - för att det är vad "högskolepoäng" är/.
    Med alla de frågorna måste vi hänvisa dig till personal på HHS.
    Du kan också testa kontakta Antagning.se - men du måste i så fall tydligt påtala för Antagning.se att dina frågor gäller ansökan till just HHS. Reglerna skiljer sig - beroende på att HHS är en privat högskola.

    Om det inte vore "speciellt" pga HHS är en privat skola - då skulle jag svara så här på din fråga:
    det är det faktiska antalet poäng som räknas in; dvs om du byter ut en 150 poängskurs mot en 100 poängskurs - då har du nu 100 p. och inte 150 p.
    Och åt andra hållet - om du byter en 50 poängskurs mot en 100 poängskurs - då har du nu 100 p. och inte 50 p.
    I ditt fall om du byter 150p.+50 p. mot 100p.+100p. blir summan detsamma /för att du byter 200 poäng mot 200 poäng/, om du byter båda kurserna.
    Om du byter endast fysik B mot fysik 2 - blir du inte mindre behörig för det; men du får räkna med färre totalt antal poäng bara.