Hejsan,

    jag undrar vad ditt mål med studier på komvux är?

    Vilken utbilding har du redan? Vad vill du jobba med i Sverige?

    Om du läser mot Examensbevis (gymnasiekompetens) och vill fylla upp så många poäng som möjligt med kurser i Kinesiska, så finns det gymnasiala kurser i kinesiska á 700 poäng vilket du kan läsa om på Skolverkets hemsida. Dessutom finns det tre kurser i Modersmål och du kan kanske läsa Modersmål (kinesiska) 1, 2 och en kurs Aktiv tvåspråkighet - det är 3 kurser á 100 poäng/per kurs.

    Det finns, alltså, som mest - möjlighet att läsa 1000 (ett tusen) gymnasiala poäng kinesiska.

    För examensbevis från komvux behöver du 2400 gymnasiala poäng. I princip ska det vara möjligt att ha 1000 poäng av dem i olika kurser i kinesiska.

    Du behöver sätta ihop eller revidera din Individuellt Studieplan - vilket du gör tillsammans med Studie- och yrkesvägledare på komvux.

    Du kan då säga att du vill att ditt examensbevis liknar det upplägget som finns på Humanistiska programmet på gymnasiet. Du kan titta på och även skriva ut programplan för humanistiska programmet och ta med dig den till samtal med Studie- och yrkesvägledare på komux.

    Hinder kan uppstå i att alla de olika kurser i Kinesiska kanske inte finns att få undervisning i på komvux i din kommun. Men det kanske kan lösas genom att du gör Prövningar i några kurser. På så sätt skulle du kunna bli klar med gymnasiestudier snabbare (för du kan tjäna många poäng under kort tid - om du redan har kunskaper och bara ska "tenta av" innehåll i kurserna).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA

    • : Tusen tack för det svara .Mitt mål är läsa i Göteborg handelse högskolan om Ekonomic kandidat examen.Så jag måste har grundläggande behörighet och ligger till 2400 poäng .Det är super viktigt för mig just nu.Jag känner mig väldigt upphetsad.Jag kan spara så mycket tid om det här.Det gör stor skilnad i mitt livet i Sverige i framtiden.
    • : Glömde jag just börja enskild firmar webbutiken för sälja kläder ,skor ,väska....... . I början av mars,invigdes.Produkterna kommer att gradvis.Med varmt välkommen. Hemsidan : majdodo.com eller majdodo.se
    • Anna : Så roligt att du startar eget företag. Lycka till med det och med dina studier!