Elev

    Jag har bestämt mig att studera vidare direkt efter gymnasiet då jag inte har något värt i mitt liv att ta paus för just nu. Jag har funderat sedan sommaren på vad jag ville läsa till och just nu har jag kommit fram till 10 saker. Problemet är att jag nu inte kan stryka bort mer för jag vill ha allt. Jag vet att ni inte känner mig och att ni därför inte kan ge mig det bästa råd, men hur skulle ni gått tillväga hade ni varit i min situation? Min plan är att när jag väl har kommit till endast 5 olika program tänkte jag besöka de och avgöra om det känns rätt men 10 verkar vara för mycket. T.ex problemet är att om jag studerar teknisk fysik ist för fysik, kan jag då söka vidare masters inom astrofysik? Hur kan man ta reda på hur man blir behörig till olika masters?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Prata gärna med studievägledare på de aktuella institutioner på lärosätena. Utbud av masterprogram kan ändras; när det blir efter tre år på grundutbildningen dags för dig att söka, så kanske nya master finns då …sedan är det också inte garanterat att komma in på master, så sök den grundutbildning som du i värsta fall kan nöja dig med, utan att tvunget behöva läsa mer. Du kan söka upp till 12 alternativ till högskolestudier men prioritera noga: i första hand, som nr1, högsta alternativet sätt den utbildning som du allra helst vill komma in på. Lycka till!