mansoora
    hej! jag tänkte bli domare och undrar hur kan man utbilda sig till domare?
    vilket program ska man gå på gymnasiet och högskola??
    hur lång tid ta det? osv...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mansoora!
    Om yrket Domare läs på http://www.framtid.se/profession/domare/

    Man bör gå utbildning till Jurist på högskola - till att börja med. Behörig kan man bli på alla gymnasieprogram. Särskild behörighet till juristutbildning är Historia 1b och Samhällskunskap 1b. Det är i princip möjligt att bli behörig på vilket gymnasieprogram som helst - om man lägger till de rätta kurser.
    Det krävs mycket höga betyg, i princip alla A-betyg i alla gymnasiala kurser, för att utbildning Jurist är mycket populär med många sökande som har höga betyg.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA