Petra
    Hej, jag ska börja om gymnasiet efter 2 år av att ha läst teknik och ska nu börja samhälle. Jag undrar om jag får läsa om kurser (om jag vill) på min nya linje som jag redan slutfört och fått betyg i eller om jag är fast med mina gamla betyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Petra,
    som gymnasieelev har du rätt att läsa på Heltid och läsa de kursr som ger dig möjlighet att få ut examensbevis från det programmet som du är antagen till. mer än så är det inte specificerat. Satta betyg gäller.
    Har man fler betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller.
    Ofta går eleverna om kurser som de redan hade godkända betyg i, om de byter program; detta för att gymnasieskolorna ej kan ge möjighet att läsa andra kurser på de "håltimmar" som uppstår.
    Det finns inte några detaljerade regler om vad som gäller om man efter 2 år på ett program kommer på år1 på ett nytt program.
    Det kan bli rätt så olika, beroende på vilka möjligheter just din gymnasieskola har; och även beroende på hur det slumpar sig med schemat: om det finns andra kurser (nya för dig) att läsa på de håltimmar som uppstår när din klass läser kurser i vilka du redan har godkända betyg i.
    Någon automatisk rätt att läsa om kurser för att du vill höja betygen i dem, finns inte.
    vänligen
    ANNA