Luigi
    hej,

    låt oss anta följande:
    Jag går natur inr. natur första året och får betyg i ämnen i årskurs 1. Men jag känner att jag valt fel linje och börjar om årskurs 1 och byter då till sam sam. Vad händer med de ämnen som jag redan har betyg i? Kan jag välja att läsa om alla och bortse från betygen jag fått i natur och köra på de betygen jag får i sam sam?

    tack
    • : Ja! du får läsa hela programmet från början om du kommer in på ett nytt program.
    • : Så det betyder alltså att man bortser från mina betyg när jag gick natur natur och får då helt nya betyg i de ämnena? så när jag söker in till universitet så är mina betyg från natur natur typ dolda?
    • Mikael : Kort svar - ja! men jag skriver ett längre svar till dig nu.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    du kan läsa på http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram om alla de olika sätt att "byta program" på och vad som gäller.

    Kort sagt, så har du rätt att söka om till åk1, du söker då på dina gamla betyg från åk9, missa inte sista dag i omvalsperioden i så fall. Om du kommer in, börjar du från början i åk1.

    Du får då gymnasieexamen från "ett nytt program" efter 3 år. Det är Examensbevis som Meritvärde räknas på.
    I fall du skulle få lägre betyg i samma kurs på SA, där du redan har ett högre betyg från NA - om det är SAMMA KURS det gäller, då är det det högre betyget du har rätt att ta in i Examensbeviset.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Okej! tack - gött att höra! Min syv här på skolan sa att jag kommer få ha kvar mina betyg - antar att hon försöker skrämma mig så att jag inte byter program (För byter skola också då) och då förlorar ju skolan på det! tack så hemskt mycket Mikael! Hockey nu! HOPPAS SVERIGE VINNER!!!!!!
    • Mikael : Betygen gäller och du behöver INTE (om du inte vill) läsa samma kurser igen, men pga eleven på gymnasiet har rätt att läsa heltid (bl a p g a Studiebidraget - oftast vill ju elever har rätt till pengar från CSN) - och skolorna har svårt att kunna erbjuda andra kurser på de "håltimmarna" som uppstår, då blir det i praktiken så att elever läser om hela programmet.