Kimia
    Hej,
    Kommer jag bara läsa MA 3&4 på ett naturvetenskapligt basår efter VO?,eller behöver jag läsa de bara på läkarprogrammet?.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, eftersom behörighet till Läkarprogrammet är bland annat Matematik 4, så måste man ha ett godkänt betyg i den kursen INNAN och inte under utbildning till Lärare.
    För att komma in på Naturvetenskapligt basår i Stockholm och i Göteborg - krävs det att man redan har godkänt betyg i Matte 3.
    I andra städer krävs det än så länge bara Matte 2 som behörighet för att komma in på Naturvetenskapligt basår.
    Mitt råd är att du försöker läsa Matte 2och 3 på gymnasiet - för att öka dina chanser för att komma in på ett Naturvetenskapligt basår.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare