Bayan
    Hej! Jag går mitt andra år på natur och läser mer än 2500p, i ettan läste jag 2 utökade kurser och nu så läser jag även 2 till utökade kurser, det blir totalt 2900 poäng. Hur kommer det blir när min merit ska räknas, vet att det inte ska vara mer än 2500 poäng, kommer de då ta bort kurserna där jag har lägst betyg, eller kommer jag själv välja vilka kurser de kommer att ta bort eller kommer det vara kurserna som inte krävs för utbildningen jag kommer söka till.
    Tack i förhand för svaret!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    de kurser som i din studieplan står som "utökat program" kommer i ditt examensbevis bli markerade med "U" och betyg i U-kurser räknas in i 2 fall: om en sådan kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Meritpoäng för dig med examensbevis är det följande kurser som ger: Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 samt högre mattekurser. Läs om det på gymnasieGuiden.se/merit
    Om kurserna som i ditt examensbevis står som "U-kurser" inte krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng, kommer inte de betygen räknas in.

    När u-kursernas betyg räknas in då räknar man alla de "vanliga kurser" + även betyg i u-kurserna. I meritvärde kan många poäng vara inräknade, att det endast är 2500p. inräknade i meritvärde - stämmer inte. För det första, så räknas inte gymnasiearbetets betyg in i jämförelsetalet, så det är 2400poäng från examensbeviset (inte 2500p) som vanligtvis räknas in, menar för de elever som inte har U-kurser i sitt examensbevis men även för de elever vars U-kurser inte räknas in (pga de inte krävs för särskild behörighet och inte ger meritpoäng).

    Skolverkets riktlinjer säger att det på förhand bör skrivas in i elevens studieplan att en viss kurs ska påbörjas som utökat, och sedan är det markerat "U" vid den kursen i elevens examensbevis.

    • Bayan : Jag har läst språk 3 och läser nu kurs 4 men har läser även kurs 3 och 4 i ett annat modernt språk, vilket av de är det som kommer räknas. Det jag har högst betyg i eller den som inte är utökad?
    • Anna : Du vinner på att ha de högre betygen inom dina "vanliga 2500poäng". Max antal meritpoäng för moderna språk är 1,5, så du kommer hur som helst inte få fler än just 1,5 meritpoäng för moderna språk, men påverkan på meritvärdet är olika beroende på hur höga betygen är. Om du kan påverka vilka kurser som i ditt examensbevis blir markerade som "U", försök i så fall se till att kurser med högre betyg är inte U-kurser, utan vanliga, alltså som ingår inom 2500p., kurser.