Evelina
    Hur blir jag förskolelärare? Men har ingen tidigare utbildning inom barn och fritid. Hur ska jag gå till väga för att få grundutbildning och sen förskolelärare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina!
    Förskollärare blir man genom studier på förskollärarprogrammet; som är 3,5 år lång heltidsutbildning på högskolenivå.
    Och tidigare studier inom barn-och fritids område krävs inte. För att bli behörig till förskollärarprogrammet behöver man ha grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Naturkunskap 1b och Samhällskunskap 1b
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt, t.ex genom examen från gymnasiet + godkända betyg kurser i svenska 2,3 och engelska 6.
    Om du är osäker på om du har grundläggande behörighet, prata med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.