Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi på FR¨GA SYV kan tyvärr inte svara på hur antagningsförfarande kommer att påverkas; håll utkick på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Platsfordelning-och-urval och du kan också kontakta Antagning.se och/eller UHR, universitets- och högskolerådet.

    Att högskoleprovet skulle ställas in blev känt för inte så länge sedan; därför alla besluten om hur inställd HP kommer påverka antagningen till höskoleutb. kanske ännu inte är tagna.
    Tror inte HP-urvalsgruppen kommer att "upphöra" - därför att det finns redan massvis med folk som redan har giltiga resultat från högskoleprov (som de gjorde förut - under de senaste fem åren), så HP-urvalet kommer knappast att upphöra, men antal platser inom den urvalsgruppen kan eventuellt bli mindre och antal platser som går till sökande i betygsgrupper kan därmed bli större - det är inte omöjligt att det blir så. Det kan också bli Olika på olika lärosäten.
    Om du vet vilket lärosäte du är intresserad av, kan du direkt kontakta Antagningsgruppen på just det lärosätet - de borde veta bäst av alla hur platserna kommer fördelas vid antagning till utbildningar på just deras lärosäte.
    Vänligen
    Julia