Johanna

    Hej! Har tagit studenten och gått klart naturprogrammet. Är sugen på utbilda mig till ambulanssjukvårdare (inte ambulanssjuksköterska). Kraven för att bli detta är bland annat att man måste fått minst E (från gymnasiet) i psykologi 1, svenska 2, etik, medicin 1, vård- och omsorg 1&2. Inom natur har jag inte fått gå kurser så som medicin, etik och vård- och omsorg. Har bara fått avklarat svenska 2 och psykologi 1. Betyder detta att jag alltså måste gå en ”vård” utbildning på högskola/komvux för att sedan avsluta med grundutbildningen för ambulansyrket? Eller måste jag söka de kurser som jag missat ovan? Har även B körkort så den biten är avklarad.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    det finns i dagsläget yrkeshögskoleutbildningar till Ambulanssjukvårdare på tre orter i Sverige och sammanlagt 89 utbildningsplatser per år (detta för hela landet). Det kan bli många sökande per plats och jag kan mycket väl tänka mig att de med examen från Vård- och omsorgsprogrammet + några års erfarenhet av att ha arbetat som undersköterska (helst på akutmottagningen eller på sjukhuset) kommer att prioriteras.
    Det kan inte garanteras att man kommer in, även om man har examen från vård- och omsorgsprogrammet, några års erfarenhet från akutsjukvården och körkort. Men givetvis ska du försöka uppnå den behörighet som krävs och söka även om du inte blir behörig till utbildningen; yrkeshögskola får ta in obehöriga, men om det är många behöriga som söker, då tar inte obehöriga in.
    Hur kan du uppnå formell behörighet (OBS! att du uppnår behörighet kan inte ge ngn garanti på att du kommer in på utbildningen, tyvärr)?

    Jag kan inte se att just examen från Vård- och omsorgsprogrammet ställs som ett krav, men du måste försöka få godkända betyg i följande kurser:

    Etik och människans livsvillkor, 100p

    Medicin 1, 150p

    Psykologi 1, 50p

    Vård- och omsorgsarbete 1, 200p

    Vård- och omsorgsarbete 2, 150p

    Och även skaffa dig Yrkeserfarenhet - Omfattning och längd: minst 2 år på minst halvtid. Typ av yrkeserfarenhet:
    Yrkeserfarenhet från vård och omsorg.

    Mitt förslag är att du söker kurser (listan ovan) på komvux och samtidigt söker jobb inom Vård (t.ex inom hemtjänst eller på äldreboende, eller som personlig assistent... ) och att du försöker jobba på minst halvtid inom vård samtidigt som du läser de kurser som krävs för behörighet; i annat fall kommer det ta längre tid för dig att bli behörig.

    Vänligen
    Julia