Alice
    Hej. Jag är väldigt intresserad av att bli apotekstekniker! Har mina bästa vänner i England & ser min framtid där. Hur kan jag göra för att jobba som apotekstekniker där? Om jag kan utbilda mig där med stöd av CSN hade det varit ännu mer perfekt, men om det inte är möjligt undrar jag hur jag kan gå till väga med att nå målet att bli utbildad till det i Sverige men jobba med det i England?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,
    försök hitta information om vilka krav England ställer för att kunna få jobb som apotekstekniker (om det yrket finns där, så att säga); kanske kan dina vänner hjälpa dig med det. Vänd dig annars till Ambassaden, som kan ha utbildningskunnig eller kan, förhoppningsvis, hänvisa dig rätt.
    I Sverige finns utbildningar till apotekstekniker inom yrkeshögskola. Utb.är på 3 terminer på heltid.
    Om yrket Apotekstekniker, som det yrke ser ut i Sverige - var god läs på framtid.se/yrke/apotekstekniker
    ****
    Det "skadar inte" att utbilda sig i Sverige, men om den utbildning "erkänns" sedan för att ha ett motsvarande yrke i England, kan vi tyvärr inte svara på. Med "Brexit" är England inte längre med i EU, vilket är tyvärr inte till fördel för att söka jobb i England med en svensk utbildning.

    ****
    Information om studiemedel för studier utomlands finner du på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jag fick nyss svar från utbildningsledare på apoteksteknikerutb. på Frans Schartaus Handelsinstitut:

    "... det är inte helt lätt att översätta kunskaperna från en svensk apoteksteknikerexamen eller för den delen från något annat land och börja jobba direkt utomlands. De har olika förkunskaper och uppdrag beroende på vart man är. Jag skulle be vederbörande kontakta en "arbetsmarknads-expert" tex apotekschef eller om denna kan hänvisa till någon organisation där man kan få rätt svar på frågorna om arbetsmarknadsvillkor i England.

    Våra studerande får inte göra LIA (Lärande I Arbete-praktik) utomlands då vi har en nationell kursplan och ett strikt regelverk att följa.

    Med vänliga hälsningar
    Utbildningsledare på

    Frans Schartaus Handelsinstitut".

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen, vi fick idag svar från utbildningsföretaget Lernia. Var god läs deras svar, nedan:

    Hej!

    När man har tagit examen får man även med sig ett Europass för att kunna ansöka om arbete utomlands. Jag är dock inte helt säker på om det endast gäller EU eller om det gäller för Europa.

    Med vänliga hälsningar

     **********
    Information om Europasset efter en yrkeshögskoleutbildning finner du på yhguiden.se/om-yrkeshogskolan/europass