Mina
    Hej!
    Jag vill studera till landskapsarkitekt men läste teknik på gymnasiet. Jag läste fysik 1&2 och kemi 1 men saknar biologi 1. Jag behöver biologi 1 för att bli behörig till landskapsarkitekt. Nu undrar jag vad som är bästa alternativet för mig för att bli behörig till landskapsarkitekt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mina,
    om behörighet vad gäller naturvetenskapliga ämnen beskrivs så här Naturkunskap 2 eller fysik1a, kemi1 och biologi1, och du har godkända betyg i fysik1a och kemi1, så kan du antingen läsa biologi1 eller kursen naturkunskap2. Det är troligtvis lättare för dig att få högt betyg i naturkunskap 2, än i biologi1, fast du kanske kan få A i biologi1.
    Naturkunskap2 innehåller delar av kurserna fysik1, kemi1 och biologi1. Om du redan läsa fysik1a och kemi1, så har du kännedom om innehåll i minst 2/3 delar av kursen nk2.