Julia SYV på FrågaSYV

    HEJ ANNA-KARIN!

    I brist på behöriga lärare kan även obehöriga få undervisa; det vet du säkert allt för bra om, själv, redan! :) du kan därför söka jobb som lärare i engelska även om du ej har legitimation för just det ämnet; och om du undervisar i några år i engelska som obehörig lärare, är det sedan inte omöjligt att du skulle kunna få utökning av din legitimation; vi känner till att Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer har vid många tillfällen utökat lärarbehörighet för legitimerad lärare med "nya ämnen" pga hen har de facto undervisat i de ämnena.
    ***
    Vill man få utökning av sin legitimation på andra grunder än "har undervisat i några år som obehörig", då är det 90 högskolepoäng engelska - alltså motsvarande tre terminers studier på heltid på högskolenivå som man måste skaffa sig, som lägst. Vill man ha engelska som sitt första undervisningsämne på gymnasiet, är det 120 hp (= fyra terminer på högskola/universitet) som man måste skaffa sig.
    Lärare som i Sverige är behörig att undervsia på gymnasiet, är även i samma ämne behörig att undervisa på högstadiet (år 7-9 i grundskolan).

    EN 201 - är en gammal kurs (men betyget gäller ändå! även om den kursen finns ej längre... :), som motsvarar Engelska 6 (andra gymnasiekurs i engelska); om du har godkänt betyg i EN 201 kursen, behöver du inte läsa mer engelska innan högskole-engelska-studier.

    Se gärna på en lista på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=engelska (kurser i engelska på högskolor/universitet) som erbjuds på distans (både Med och Utan träffar). Att läsa in 90 hp på halvtid kommer att ta 3 år (6 terminer). Du får även - gärna - samråda med studievägledare som jobbar på de institutioner som erbjuder kurser i engelska.

    • Ed : Hej Julia! Gäller detta fortfarande, jag kan inte hitta källan till informationen om 120 poäng, allt jag kan se är 90 poäng!! Tack på förhand :)
    • Milla : Frågor om lärarutbildningar och lärarbehörigheter besvaras bäst av studievägledare på Lärarhögskolorna, som är experter i de frågorna. Frågan som du kommenterade gäller GYMNASIELÄRARE, men du kanske tänker på att bli behörig lärare att undervisa i engelska på Grundskolan och då är det 90 hp som räcker. Vad jag vet (kan dock inte svära på att jag är säker på att det är 100% rätt) så måste lärare på gymnasiet som ska ha engelska som sitt första undervisningsämne (huvudämne) ha 120 högskolepoäng i engelska på universitetsnivå/högskola. Men fråga gärna studievägledare på lärarhögskolorna om det!