Ulrika

    Hej, jag heter Ulrika och har tre gamla utbildningar, en i arbetsterapi från 1993, en kandidatexamen i form på Beckmans designhögskola och en Magisterexamen i Industridesign från 2004 på Konstfack. Jag har de senaste 15 åren undervisat i estetiska ämnen på högskola, gymnasiet och i grundskola. För att nu kunna få legitimation och behörighet har jag börjat undersöka hur jag ska göra. Jag har ingen anställning just nu och har varit arbetslös sedan ett år tillbaka. Under min senaste anställning som textilslöjdslärare på en grundskola fick jag avslag på VAL-utbildningen för att det inte gick att validera mina ämneskunskaper i slöjd. Detta trots att mina utbildningar innehåller både trä och textil-kurser. Vad skulle du råda mig att göra. Jag har försökt kontakta mina gamla skolor för att få kursintyg men det går långsamt. Jag önskar att få läsa KPU i slöjd och bild på distans. tack på förhand Ulrika Junell

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ulrika!
    Jag vill råda dig att titta på alternativet Yrkeslärarprogrammet, som omfattar 90 hp men brukar inte ges på heltid, utan på halvtid eller på 75% av studietakt, alltså tar det 2 eller 3 år att läsa på yreslärarprogrammet, där undervisning till att bli Yrkeslärare på gymnasiet finns och att ta kontakt med studievägledare på de lärosätena där KPU erbjuds.

    Du kan samtidigt söka jobb som "obehörig lärare", kanske bl.a som lärare i "fel ämnen" - om det av ngn anledning inte går få jobb som lärare i de ämnen i vilka du i första hand vill undervisa. Du kan även söka jobb som lärare på fritidshem och på förskolorna om du kan tänka dig jobba på de ställen och söka jobb som annan skolpersonal än lärare, t.ex som skolvärdinna eller som rektor. Det är mycket stor brist på förskollärare i många delar av Sverige. Det är inte ovanligt att även stor brist på rektorer finns, i alla fall på vissa orter.
    Jag förstår att du i första hand frågar om vägar till att snabbast och smidigast bli behörig lärare, få ut lärarlegitimation men vi på FRåGA SYV är inte experter på just lärarutbildningar, utan kan endast ge "allmänna råd" och tips som att du skulle kika på info om yrket yrkeslärare på Framtid.se/yrke/yrkeslarare

    Titta gärna också på yrkespresentation "Lärare i vissa ämnen", som finns på Framtid.se/yrke/larare-i-vissa-amnen - här tänker jag på t.ex Lärare i Estetisk kommunikation, Visuell kommunikation och i Konst och kultur, som kanske kan bli av intresse för dig.

    • :

      Tack för svaret. Jag har tittat på yrkeslärare men de vill att man har jobbat nyligen i yrket, i mitt fall designer. Det har jag ju inte. Jag har undervisat de senaste 15 åren och har inga anställningar som kan stärka min ansökan.

      mvh

      Ulrika

    • Anna : Jag förstår. Svår situation. Men kontakta då skolverkets avdelning för lärarlegitimationer; kanske kan de "gå med på" att utfärda legitimation utan lärarexamen endast på grund av lång arbetslivserfarenhet. Det är i så fall ett undantag, och jag kan inte lova att skolverket kommer bevilja ett sådant undantag, men fråga kan man ju göra, tycker jag. Annarså så vill skolverket alltid att man har Lärarexamen i grunden.
    • : Tack! Jag ska kontakta dem.
    • Anna : Bra, gör så och stort lycka till!
    Läs alla kommentarer