Melina
    Hej! Jag fixade matte 1 och 2 på komvux och testade söka in nu till våren men jag fick ett Mail tillbaka att jag måste ha grundläggande behörighet och att jag saknar godkänd förutbildning. Jag har grundläggande behörighet nu väl? Sen stod det såhär i mailet. ”
    Studiebevis från gymnasiet i kombination med enstaka betyg från vuxenutbildningen ger inte grundläggande behörighet.”
    Jag fattar ingenting? Hur blir jag behörig då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Melina!
    Det är bra att du "fixade" matte 1 och 2; jag tolkar det som att du fick godkända betyg i kurserna, bra jobbat!

    För behörighet till högskola-universitet i Sverige krävs:
    Du måste ta ut Examensbevis från komvux. Godkänt betyg i matematik 1 måste ingå i examensbevis från gymnasiet och från komvux. Högre mattekurser kan krävas, beroende på vilken sort examensbevis man tar ut.
    Kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du har tillräckliga betyg kan du få examensbevis rätt snabbt. Annars får du läsa mer - om du idag inte uppfyller kraven för examensbevis.
    I examensbevis från komvux ingår 2400 gymnasiala poäng (100poäng av dem är godkänt betyg i gymnasie- eller i komvuxarbete). Betyget i idrott och hälsa 1 får ej ingå (ändring i reglerna från 1 januari 2017). Får du ut examensbevis från komvux och har godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 (de kurserna kan ingå i examensbeviset eller finnas utanför examensbeviset) - då har du grundläggande behörighet till högskolestudier, i Sverige.
    Sedan behöver man också titta på om den högskoleutbildning du vill komma in på kräver också även Särskild behörighet. Då måste man veta vilken utbildning det är; särskild behörighet är olika för olika högskole-/universitetsutbildningar.
    Grundläggande behörighet - på annat sätt: om du sedan du fyllde 19 år har jobbat i minst 3 år på minst halvtid, då kanske du kan bedömas ha grundläggande behörighet även utan att ta ut examensbevis från komvux, men då måste du också ha gjort högskoleprovet (detta på grund av att du i annat fall inte har någonting att konkurrera med om utbildningsplats; meritvärde kan inte räknas ut på ofullständiga betyg). Om detta se antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg

    Jag vill också tipsa dig om yrkeshögskola. YH är eftergymnasiala utbildningar men inte på högskolenivå. Det finns många YH inom olika branscher. YH-utbildningar är ofta kortare och mer praktiska, jämfört med utbildningar på högskolenivå. Det är även lägre behörighetskrav som ställs (man behöver inte tvunget ha examensbevis från gymnasiet eller från komvux; yrkeshögskola kan ta in obehöriga; arbetslivserfarenhet och motivation samt tester-intervjuer kan väga tyngre än betygen - vid ansökan till YH).

    Du kan, om du vil, titta på några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola, se nedan i så fall - hela utbudet finns på yhguiden.se:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/manusforfattare
    utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    utbildning/nackademin/digital-marketing-growth-manager
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/operativ-digital-kommunikatör
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker