T
    Hej!

    Hur blir jag diplomat? Finns det ett särskilt diplomatprogram på universitetet som jag kan läsa eller behöver jag läsa flera olika program/kurser för att bli det?

    Jag undrar även vilka universitet som erbjuder dessa kurser/program och om ni kunde länka till några av dessa universitet.

    Ha det bra!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Diplomater i Sverige utbildas vid Regeringskansliet och Utrikesdepartementets (UD) diplomatprogram. Utbildningen omfattar två terminer och innehåller både teori och praktik. Inom utbildningen läser man språk och studerar bland annat utrikes- och säkerhetspolitik, internationellt utvecklingssamarbete, krishantering, EU-kunskap och migration samt asylfrågor. Studerande på Diplomatprogrammet får lön under sin utbildning.

    För antagning till diplomatprogrammetkrävs att man är svensk medborgareoch att man har en akademisk examen på minst 180 högskolepoäng (3 års heltidsstudier). Ofta är de som antas till Diplomatprogrammet juridisk högskoleutbildning.

    Man bör, för att få en chans att antas till Diplomatprogrammet, ha goda kunskaper om det svenska samhället samt vara väl insatt i internationella frågor. Mycket goda kunskaper i engelska samt kunskaper i ytterligare minst ett annat språk, förutom svenska, ingår också i kraven.

    Studie- och yrkesvägledare