Nandita

    Hej, Jag vill verkligen bli en djursjuk- skötare det är drömmen! Men utbildningen på SLU har väldigt höga intagningspoäng för betyg samt hög intagning för högskoleprovet. Finns det någon möjlighet att bli djursjuk-skötare på annat sätt? Kanske en längre väg? Går just nu djurvårdare nivå 2 i Skara. Kan man få förtur att söka om man är djurvårdare och haft praktik ett visst antal år? Räknas yrkeshögskolepoäng in tillsammans med gymnasiebetyg när man söker och kan öka chansen att komma in?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    yrkesghöskolepoäng räknas inte tillsammans med gymnasiala betyg.
    Mitt råd till dig blir - Högskoleprovet. Du kan också se på SLU´s hemsida om de planerar ngt sort AU, alternativt urval. Fråga annars om AU på SLU.
    Kika också på andra yrken inom djurens hälso- & sjukvården. T.ex kan man utbilda sig till fysioterapeut och vidareutbildas sedan till djurfysioterapeut.
    Hänvisningar:
    Framtid.se/yrke/djurfysioterapeut
    framtid.se/yrken/djurens-sjukvard
    https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Liselotte