Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dominika!
    det finns många yrken inom djurvård och djursjukvård, exempelvis djurfysioterapeut. För att bli djurfysioterapeut utbildar man sig till fysioterapeut först och kan gå påbyggnadsutbildning för att specialisera sig mot behandling av djur, sen.

    Är du i första hand intresserad av det här yrket: yrke/djurvardare-djurskotare hör med komvux i den kommunen där du är folkbokförd om de erbjuder gymnasial utbildning motsvarande NB/djurvård och om de inte gör det, fråga om de skulle betala för din utbildning i en annan kommun (vilket din kommun kan neka till att göra). Har man redan gymnasial utbildning, är det ofta mycket svårt (ibland omöjligt) att få ännu en annan utbildning på gymnasial nivå. Komvux prioriterar sökande som har störst behov av utbildning. Att en person som redan har gymnasiekompetens blir bedömd bland de som har störst behov av ännu en annan gymnasial utbildning - händer mycket sällan. Det är dock en bedömning som komvux i den kommunen där du är folkbokförd får göra.

    På eftergymnasial nivå kan man utbilda sig till bl.a veterinär och djursjukskötare. De utbildningarna finns på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet.
    Det kan ev finnas intressanta för dig utbildningar även inom yrkeshögskola, se t.ex
    utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/kvalificerad-djurvardare
    utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/klovvardare

    Det kan också ev finnas utbildningar inom folkhögskola som kan bli av intresse för dig, se t.ex
    Hastsportens-folkhogskola/Kurser/2021ht/allman-kurs---hast-profil
    Axevalla-folkhogskola/Kurser/2021ht/hundskotare