Lo

    Jag går snart ut mitt tredje år på samhällsprogrammet. Jag får inte examensbevis eftersom jag har många F. Hur kan jag gå till väga för att bli djurvårdare? jag har hittat två utbildningar, första är en djurvård vuxenutbildning på dille gård, och andra kvalificerad djurvårdare på BYS yrkeshögskola. jag förstår inte riktigt innebörden eller skillnaden, om det nu är någon, på dom två. vad innebär vuxenutbildning samt yrkeshögskola generellt? Måste jag gå "vanlig" folkhögskola för att "plugga upp" mina betyg och sen ansöka till någon av dem, eller kan jag söka in direkt? eller räcker det med att få godkänt i några få specifika kurser för att ansöka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lo,
    vuxenutbildningen - här menar man samma som Komvux, Kommunal vuxenutbildning. Om man utbildar sig till Djurvårdare på komvux ligger utbildningen på gymnasial nivå (man kan säga att det är "NB/djurvård" för vuxna). Du skulle fått samma utbildning om du på gymnasiet gick NB/djurvård.

    Yrkeshögskola - erbjuder studier på Eftergymnasial nivå. Jag tror du i din fråga menar den här yh-utbildning på BYS: biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/kvalificerad-djurvardare-niva-2 - och för behörighet till den behöver du båda ha godkända betyg i Biologi 1 och kursen Djurens biologi (och problemet här är att kursen Djurens biologi ges i princip endast på gymnasieskolans Naturbruksprogrammet; vi har på senare tid fått några frågor om det och har "undersökt" saken och det visar sig att det går inte hitta möjlighet att läsa det om man inte på gymnasiet gick NB) - om du kan skaffa dig kunskaper på egen hand, kan du försöka hitta var du kan göra prövning i kursen Djurens Biologi. Läs först gymnasiekurs Biologi1 (och kanske även Biologi 2) vilket du kan göra på komvux.

    Vad gäller Komvux-utbildning till djurvårdare, som ligger på gymnasial nivå: om den utbildning inte erbjuds i den kommunen där du är folkbokförd, är det ännu mycket svårare att komma in på den, för att din kommun kommer i så fall behöva ta ställning till frågan om Interkommunal ersättning och det är lätt för din kommun att svara Nej, vi har inte råd att betala för utbildningsplatsen och i så fall kommer du inte kunna antas. Om utbildning erbjuds i den kommun, då blir du bedömd enligt de prioriteringsreglerna som finns.
    Det går inte garantera att bli antagen varken sig på komvux eller på en yrkeshögskola, men du förlorar inget på att göra ansökan.
    Du kan också kika på "liknande yrken" som på olika sätt kan likna Djurvårdare:

    Akvarietekniker

    Biodlare/biskötare

    Djurfysioterapeut

    Djurröntgentekniker

    Djurskötare inom lantbruk

    Djuruppfödare

    Dogwalker

    Fårklippare

    Hovslagare

    Hundspannsguide

    Hästyrken

    Kattbeteendevetare

    Kognitiv zoolog

    Ormsanerare

    Pet Groomer

    Reptilskötare

    Ridlärare, ridinstruktör

    Stallarbetare

    Veterinär

    Veterinärassistent

    Viltjourspersonal