Shams

    Hej!

    Jag kom in på Samhällsanalys i Örebro, men jag har även sökt till sociologiprogrammet. Drömmen är att jobba som utredare inom polisen men är lite osäker på hur jag går tillväga. Jag vet att kriminologi är snabbaste och enklaste vägen men jag har inte möjlighet att läsa det programmet.

    Tre frågor:

    Min första fråga blir så här, kan jag bli civil utredare eller bara utredare hos polisen genom att läsa Samhällsanalys? Eller ska jag satsa på att bli socionom?

    Kan man läsa master inom kriminologi efter kandidatexamen inom Samhällsanalys och bli civil utredare?

    Kan Samhällsanalys eller socionom landa mig jobb inom kriminalvården och eller polisen?

    Eller ska jag tacka nej till Samhällsanalys då det är helt fel program för yrket jag är ute efter? Och i sådana fall tacka ja till Socionom?

    Tacksam för ett jättedetaljerat svar!

    • SYV-besökare : Har du funderat på att söka till polisutbildningen, på polishögskolan, alltså?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Shams!
    Det finns ingen garanti på att få jobb som civil-utredare, oavsett vilken utbildning man skaffar sig. Polisen kan när som helst sluta anställa civila, och övergå till att endast anställa med polisutbildningen i bagaget. Det säkraste är därför att gå polisutbildning, alltså bli Polis och när man jobbar som polis senare försöka "gå mot" att få möjlighet att jobba som utredare av grova brott (i dagligt tal ofta kallad för "mordutredare"). Men som det har sett under de senaste åren, så utlyser polisen ibland ett större antal lediga tjänster där icke-polisutbildade kan anställas. Vilken bakgrund de som väljs ut av alla de tusentals sökande har är olika: vissa anställs mest för att de har vissa språkkunskaper + passande utbildnings- eller arbetslivserfarenhet. T.ex känner jag till ett fall då en person med endast gymnasial utbildning fick jobb som Handläggare på Försäkringskassan, men efter några år avancerade till Utredare på FK och efter några ytterligare år sökte hen jobb som civilutredare hos polisen och fick jobbet (där gick polisen på personens passande Arbetslivserfarenhet, alltså att hen som sökte jobb som civilutredare har i ett antal år redan jobbat med utredningar(i detta fallet hos försäkringskassan). Så, det är inte någon absolut sanning i att man alltid måste ha en akademiskt utbildning för att få jobb som civilutredare. OBS! det kan gå lång tid mellan de tillfällen där civilutrednings-tjänster annonseras (om de över huvudet taget kommer att annonseras).
    Du frågar också om vilka förkunskaper som krävs inför masterprogram i kriminologi. Titta gärna på den här utbildningen, magisterprogram-i-polisiart-arbete som är en kortare utbildning på avancerad nivå (1 år medan masterprogram går på 2 år). Förkunskaperna som krävs är mycket klara på En punkt, att de måste omfatta 180 högskolepoäng = tre årsstudier på heltid; de övriga krav beskrivs så här: 90 högskolepoäng i något av huvudområdena polisiärt arbete, pedagogik, idrottspedagogik, statsvetenskap, rättsvetenskap, rättssociologi, socialt arbete, sociologi, kriminologi och psykologi eller motsvarande." Vad "motsvarande" är blir en bedömning som antagningsgruppen på lärosätet gör. Att just det magisterprogrammet eller något av de nuexisterande masterprogram finns att söka om tre år, kan jag inte lova dig. Några program i kriminologi lär nog finnas på avancerad nivå (tror jag) men ingen kan ge några garantier på hur utbildningssystemet kan förändras.
    Titta vidare på hur förkunskapskrav beskrivs för masterprogrammet i kriminologi på Stockholms universitet: "Kandidatexamen med minst 90 hp inom samhällsvetenskapligt huvudområde, eller motsvarande." Återigen "motsvarande" där bedömning kommer att göras, men även vad "samhällsvetenskapligt huudområde" är inte glasklart, även här kan olika bedömningar göras.

    Sammanfattning
    Vill man jobba inom polisen och/eller med brottsutredningar, liggen den säkraste vägen via polisutbildningen. Bra att kombinera, om möjlighet finns, med studier på högskolenivå i t.ex kriminologi (t.ex läsa kurser på distans under polisutbildningen eller efteråt, när man redan jobbar som polis).
    Kan man inte, eller om man absolut inte vill, söka till polisutbildningen och har som mål att jobba med brottsutredning, bör man försöka läsa kriminologi, skaffa sig juristexamen, läsa kurser och utbildningar som ligger "så nära kriminologi som möjligt", försöka få jobb som utredare på någon myndighet, t.ex skatteverket eller försäkringskassan och hoppas på att tjänster inom polisen för civila kommer att utlysas och så söker man och håller tummarna.