Jen
    Vart ska jag börja från om jag vill bli en flygvärdinna? Vilken program borde jag söka till? Jag går i 9:an och har problem med att veta vad jag vill gå för program. Fast jag är väldigt säker på att jag vill bli en flygvärdinna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jen,
    utbildning som Flygvärdinna får man av Flygbolaget.
    Det krävs godkänd gymnasieutbildning och goda kunskaper i engelska. Kan man fler språk än engelska ses det ofta som meriterande. Erfarenhet från serviceyrke inom till exempel hotell, restaurang eller resebranschen efterfrågas också. Även sjukvårdsutbildning eller erfarenhet från sjukvården är meriterande.
    Det är därför fördelaktigt att söka Hotell/turism eller Vård/omsorg på gymnasiet.
    Dock, är det inte omöjligt att bli Flygvärdinna efter vilket som helst gymnasieprogram.
    Du kan läsa mer på http://www.framtid.se/profession/flygvardinna/.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV