Malia

    Hej! Jag har sökt kursen Engelska A på 30hp till våren och funderar på att bli (bland annat) engelsklärare genom att läsa fristående kurser på 120hp. Jag vill bara kontrollera så att jag har uppfattat rätt hur man går tillväga: Jag läser Engelska A som fristående kurs för att sedan läsa Engelska B, Engelska C och Engelska D (alla på 30hp) och därefter söka in till kompletterande pedagogisk utbildning - om jag kommer in på den - blir jag då legitimerad engelsklärare? Detta gäller andra ämnen också men just engelsklärare fokuserar jag först på. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, som jag förstår reglerna kring antagning till KPU, så kan man bli antagen (men lågt prioriterad i antagningen pga KPU tar i första hand in de som ska bli lärare i flera ämnen) med 120 hp i ämnet Engelska - för att läsa mot att bli Gymnasielärare i Engelska. Det kan på så sätt inte garanteras att bli antagen med endast engelska som undervisningsämne. Men, å andra sidan, när det är lärarbrist, så kanske antal platser på KPU utökas, så chansen ändå finns.
    OBS! medan du läser 120 hp, vilket tar 2 år, kan reglerna ändras. Men vet inte heller var (vilka lärosäten) KPU för språklärare kommer erbjudas om 2 år.

    • : Tack för svaret!
    • : Jag funderar också angående hur man går tillväga för att "bygga" sin egen kandidatexamen. Om jag läser dessa fristående kurser på 30hp (totalt 120hp) engelska 1-4, har jag då en kandidatexamen i ämnet engelska?
    • Anna : För kandidatexamen måste man ha 180 högskolepoäng (= tre års studier på heltid);minst hälften av de poängen, alltså 90hp, måste vara i "huvudämnet". Sedan måste man också ha en kandidatkurs med rätt innehåll. Vad de resterande poängen får vara för kurser - är upp till den insitutionen där du tar ut kandidatexamen. En väg att gå är att se vad innehåll i kandidatprogrammen är och försöka efterlikna, alltså läsa de kurser som ingår i kandidatprogrammet som fristående, men det är inte alltid som de ges som fristående. Bra att göra planering tillsammans med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen.