Vivian
    Hej jag är en tjej på 20 är som tog studenten förra året från programmet hotell och turism. Jag har nu tagit ett år ledigt från plugget och har bosatt mig på ön Malta. Jag ville bli flygvärdinna innan jag valde gymnasieprogram och har nu insett att jag vill bli flygledare där jag har nytta utav mitt intresse för matte och engelska. Min fråga är hur jag går tillväga för att utbilda mig till flygledare samt om man är garanterad jobb efteråt. Jag har endast sett att man endast kan ta det genom militären i sverige. Innebär det att jag måste gå lumpen? Hur blir jag flygledare?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Vivian!

    framtid.se kan du läsa om yrket flygledare.
    Som du kan läsa så är det en utbildning som görs via luftfarstverket.
    Luftfartsverkets hemsida kan du läsa om utbildningen.

    På hemsidan står följande:

    Reservofficer/Flygledare!

    Försvarsmakten rekryterar nu till utbildningen Reservofficer/Flygledare! Kursstart för utbildning till Reservofficer/Flygledare är den 19 september 2016. Utbildningen startar då med Militär Grundutbildning.

    Det innebär att du då behöver först gå en milltiär grundutbildning i Sverige som är två terminer. Därefter läser du 8 terminer till flygledare.
    http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/flygledare/

    Hälsningar
    Melina. SYV