Elev

    Hej! Jag går andra året på samhällsprogrammet nu med inriktning beteende. Har även lagt till kurser så som Privatjuridik som jag läser nu i 2an samt matematik 3b, italienska 3 och grafisk kommunikation till 3an. Och jag har precis insett att jag skulle va intresserad av att jobba som Forensiker i framtiden, alltså va i labbet och studera/analyser DNA osv. Men undrar hur jag kommer dit med den utbildningen jag har nu. Vilket högskoleprogram ska jag gå efter för att bli det, och vilka ämnen måste jag då läsa till innan för att få behörighet för det? Har sökt runt lite men hittar inget tydligt svar så skulle uppskatta ett svar med vilket högskoleprogram och vilka ämnen jag måste läsa upp innan isåfall. Tack!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linnea! Kika gärna på Framtid.se/yrke/forensiker där i stycket UTBILDNING finns svar på din fråga om vilken högre utbildning du behöver skaffa sig: det är universitetsutbildning inom biologi- och/eller kemi. För att ha kompetens att jobba med DNA-analys kommer du behöva läsa biologi och/eller kemi på universitetet eller högskolan. Exempel på passande utbildning är Analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik vid Örebro Universietet. Särskild behörighet som det programmet kräver består av godkända betyg i gymnasiala kurser Biologi 2, Fysik 1a (eller fysik 1b1+1b2), Kemi 2 och Matematik 3 (3b eller 3c). Det är bra att du planerar läsa matematik 3b på din nuvarande gymnasial utbildning. Du kommer efter gymnasiet behöva komplettera med kurserna: Biologi 1 och 2, Fysik 1a och Kemi 1 och 2. Det är sammanlagt 550 gymnasiala poäng. På heltid kan man läsa den volymen poäng på 27.5 veckor.
    Exakt vilket program som du kommer söka till på universitetet kan du inte "spika" idag, för att utbildningsutbud förändras och du kommer troligtvis kunna söka till universitetet först till hösten 2025 /eftersom du kommer behöva komplettera efter gymnasiet. Det kan därför bli så att du även skulle behöva läsa Fysik2, det är ännu 100poäng (ännu fem veckors studier på heltid). Det kan inte uteslutas att du även kommer behöva läsa matematik 4, som också den är en 100p.kurs, alltså ännu fem veckors studier på heltid. Det är möjligt att du behöver läsa 37.5 veckor på heltid efter gymnasiet, innan du blir behörig till det universitetsprogrammet som du vill komma in på. Det kommer därför ta minst ett års komplettering efter gymnasiet.