Angelica

    Jag vill bli frisör hur blir jag de när jag är 21 år och har gått ut gymnasiet

    • Liselotte : fick idag svar från en sakkunnig; hennes svar lyder: "Att utbilda sig till frisör på distans är näst intill omöjligt. Vissa delar kan fungera då man ska öva för att få ner tiden. Frisöryrket är så praktiskt att man behöver se hur det går med handlaget och ergonomin."

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! I yrkesbeskrivningen på https://www.framtid.se/yrke/frisor i avsnittet Utbildning berättas om de olika vägar till yrket. För dig är vägarna två och tre är ngt att fundera på, ej väg ett pga du inte kan antas till gymnasieskola.

    • Angelica : Finns denna utbildning på distans i Luleå Piteå eller Skellefteå
    • Mikael : Läs gärna även Annas svar, och vad gäller "denna utbildning" så får du själv hitta en salong som vill ta in dig som trainee/lärling om du vill välja utbildningsväg nr.3; utbildningsväg nr2 handlar om att du ska köpa utbildning på en privat skola, betala för utbildningen och troligtvis ej ska ha rätt till studiemedel under studietiden (för så brukar det vara). Hur man kan utbilda sig till frisör "på distans" kan inte jag förstå riktigt, det är ju ett praktiskt yrke. Någon kurs kanske man kan läsa på distans, men det mesta är att träna och få feed-back från läraren, så det är till största delen utbildning på plats, bundet.
    • Liselotte : Jag fick idag svar från en sakkunnig; hennes svar lyder: "Att utbilda sig till frisör på distans är näst intill omöjligt. Vissa delar kan fungera då man ska öva för att få ner tiden. Frisöryrket är så praktiskt att man behöver se hur det går med handlaget och ergonomin."
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, du fick redan svar från SYV Mikael. Hans svar är korrekt. Jag vill dock komplettera lite grand...
    Det stämmer att du inte längre kan antas till gymnasieskola, och du får därför antingen söka läsa utbildning till Frisör på en privat skola eller försöka hitta en salong som vill ta in dig som lärling. Det tar ganska lång tid att bli helt-och-hållet utbildad frisör som brukar kallas för "behörig frisör". Efter grundutbildningen behöver man jobba som obehörig frisör (en sort lärling) under handledning av en behörig frisör i minst 2.000 arbetstimmar. Det tar cirka 1,5 år om man gör det på heltid (40 timmar per vecka). Alltså, även om man på gymnasiet läser till frisör i 3 år, behöver man sedan "jobba som lärling" med lägre lön under handledning under ganska lång tid innan man kan avlägga det slutgiltiga provet och bli behörig frisör. Det är en lång väg att gå. Jag vill inte skrämmas eller avråda dig men jag tycker det är bra att känna till hur vägen till frisör-yrket ser ut.