Alicia
    Hej! Jag har vill bli gymnasielärare i psykologi (beteendevetenskapsämnen) och religion eller samhällskunskap men hittar inte riktigt något program för det. Vad ska jag söka till för program? Psykologin är det ämnet jag vill lära ut först och främst.
    Tack

    4 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alicia,

    det sättet att bli behörig lärare i psykologi som vi känner till är att först läsa 120 högskolepoäng (4 terminer på heltid) psykologi och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning (3 terminer på heltid = 90 hp). Vill man ha ännu ett ämne in i sin lärarexamen, då behöver man 120 hp i sitt "första undervisningsämne" och 90 hp i sitt "andra undervisningsämne" och sedan läser man KPU.

    KPU för blibande lärare i psykologi finns i dagens läge på Stockholms universitet - se gärna information här >>

    Bästa hälsningar

    Daniel SYV

    • : Hej! Tack för svaret! Söker jag in till psykologi fristående kurser och isåfall vilka? Med vänlig hälsning, Alicia
    • Daniel : Du kan börja med en 30 hp-kurs som kan heta Psykologi1, Psykologi A eller Psykologi grund. De heter olika på olika lärosäten. På vilken högskola/universitet vill du läsa`?
    • : Stockholms universitet eller Södertörns. Så då läser jag psykologi 1- 4 om alla kurser är ek termin och jag måste läsa 4 terminer?
    • Daniel : Du måste uppnå minst 90 högskolepoäng i psykologi. Du kan t.ex ha Samhällsvetenskap som ditt "huvudämne" och då räcker det med 90 hp psykologi som blir ditt "andra ämne". Det är tillåtet att läsa 45 hp per temin (som max). På så sätt är det teoretiskt möjligt att uppnå 90 hp på två terminer. Jättebra att prata med studievägledare på Stockholms universitet och på Södertörns högskola. De känner sina egna kurser bäst (för att det är deras kurser ju :) !
    Läs alla kommentarer
    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vi fick nu ett svar från en Studievägledare på Institutionen för de humanistiska och
    samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik på
    Stockholms universitet. Läs detta svar i sin helhet nedan:

    "Det stämmer att vi inte ger psykologi som ämne inom ämneslärarprogrammet. I vår fil med behörighetskrav finns det inte heller några bra riktlinjer om vad som ska finnas med då man ansöker till KPU.
    http://www.su.se/polopoly_fs/1.277003.1459340372!/menu/standard/file/%C3%84mneskrav%20och%20beh%C3%B6righet%20GY%20KPU%20HT16.pdf
    Jag rekommenderar att ni kontaktar Psykologiska institutionen så kan de hjälpa till med kurser för att det ska bli rätt bredd och djup.
    http://www.psychology.su.se/

    Vänliga hälsningar,
    Studievägledare
    ______________________________________

    Institutionen för de humanistiska och
    samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
    Stockholms universitet".

    hej igen!

    jag har nu - förhoppningsvis - hittat en hemsida med kontaktinfo till rätt person: här är hemsidan>>

    Den studievägledaren borde vara rätt person att göra studieplanering tillsammans med. Tyvärr är inte hon tillgänglig idag och imorgon, dvs det är ons den 22 mars som man tidigast kan förväntas få svar. Vi har mailat henne och när hon svarar oss, svarar vi till dig.

    Du kan också själv försöka få kontakt med henne. Det finns epostadress, tel.nr och tel.tider uppgivna på hemsidan.

    bästa hälsningar & lycka till!

    ;)

    Hej igen!

    nu fick vi svar som lyder:

    Hej !

    Det stämmer att det inte finns något ämneslärarprogram inom psykologi ( i alla fall inte på SU, kan ej svara för andra lärosäten). Eleven kan läsa kurser inom psykologi på 120 hp och sedan läsa KPU.

    https://sisu.it.su.se/search/info/PS1122?eventident=36017&semester=20174
    https://sisu.it.su.se/search/info/PS2211?eventident=36056&semester=20181
    https://sisu.it.su.se/search/info/PS2214?eventident=36058&semester=20181
    https://sisu.it.su.se/search/info/PS3311?eventident=36057&semester=20181

    Med vänlig hälsning

    Studie- och karriärvägledningen
    Studentavdelningen
    Stockholms universitet

    • : Tack så mycket för hjälpen! Kontaktar henne så fort som möjligt :)
    • Peter : Sista ansökningsdag till högskoleutbildningar som börjar hösten 2017 är 18 april - så än finns det tid, men visst - man ska inte vänta till sista dagen. Lycka till!
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag har pratat med en kollega som jobbar som Studievägledare på ett Universitet och fick tips från henne som jag vill dela med mig till dig:

    - läs alla psykologikurser på samma högskola/universitet (annars finns det risk att kursinnehåll "överlappar" varandra och du kanske senare inte blir behörig till KPU) - dvs om du t.ex läser Psykologi Introduktionskurs på en högskola och sedan psykologi 2 på en annan högskola och sedan Psykologi 3 - på ett universitet... så är det inte säkert att det blir "tillräcklig bred och djup", utan det är säkrast att läsa kurser 1, 2, 3 och 4 på samma lärosäte;

    - för det andra så tipsade hon mig om att det är fördelaktigt för dig att skriva Kandidatuppsats i varje av dina kommande undervisningsämnen. På så sätt kan du både ta ut lärarexamen och även samtidigt kandidatexamen i beteendevetenskap. Det innebär inte mer eller svårare studier, men du får "dubbel-utdelning" på samma antal studieterminer. Så, om du t.ex läser 120 hp psykologi och 90 hp samhällskunskap innan du sedan går in på KPU för att bli behörig lärare på gymnasienivå i psykologi och samhällsvetenskap, skriv då Kandidat-uppsats i både psykologi och i samhällsvetenskap. Prata om det med studievägledare på det lärosäte där du kommer att studera. Det är frivilligt, så klart. Men det kan vara mycket fördelaktigt för dig. Det kan inte skada att även ha Beteendevetenskaplig kandidatexamen "på köpet". :)

    vänliga hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Vad jag ser på vår hemsida så krävs för kompletterande pedagogisk utbildning att personen har ”Psykologi - kurser om 120 hp i ämnet med succesiv fördjupning samt med relevans för undervisningsämnet psykologi”, se https://www.oru.se/utbildning/program/1718/?pid=700 ;
    Detta skulle alltså innebära att man börjar läsa Psykologi grundkurs 30 hp, se http://lily.oru.se/studieinformation/tillfalle_lista.cgi?amnekod=PSA&kurskod=PS707G&lasar=2017/2018

    Jag tycker dock att du eller din elev ska vända sig till studievägledningen på lärarprogrammet för bäst information kring detta: [email protected]

    Vänliga hälsningar
    Studievägledare psykologi/Psykologprogrammet
    Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete
    Örebro universitet

    Hej! De kombinationer av undervisningsämnen för lärare som finns vid Stockholms Universitet hittar ni här:

    http://www.su.se/hsd/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/program/%C3%A4mnesl%C3%A4rarprogrammet/%C3%A4mnesl%C3%A4rare-gymnasiet/%C3%A4mneskombinationer

    Visst kan man söka till KPU med ämnesstudier i samhällsvetenskap och/eller psykologi och då gäller följande behörighetskrav:

    http://www.su.se/polopoly_fs/1.277003.1459340372!/menu/standard/file/%C3%84mneskrav%20och%20beh%C3%B6righet%20GY%20KPU%20HT16.pdf

    Som du ser i ovan behörighetskrav är det inte specificerat vad poängen i psykologi ska innehålla, men om man kollar i Skolverkets riktlinjer för utökad behörighet när det gäller psykologi så står det följande ämnesinnehåll/delar:
    Kognitionspsykolog
    Biologisk psykologi - Neuropsykologi
    Social- personlighets och utvecklingspsykologi - Psykisk hälsa och ohälsa och behandlingsalternativ
    Arbets- och hälsopsykologi​.

    Här finns kursplanen för Psykologi I, 30 hp:
    https://sisu.it.su.se/pdf_creator/8399/35294

    Om du vill veta mer om de olika kurserna i psykologi så kontakta gärna studievägledaren på Psykologiska Institutionen. Du hittar deras kontaktuppgifter här:   www.psychology.su.se

    Med vänlig hälsning
    Studievägledare Lärarlegitimation

    Stockholms Universitet
    Studentavdelningen

    Frågor och svar

    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret
    • JJ12

      Få A på Ma2b efter F varning?

      Jag har F varning i Matte2b då jag inte klarat något prov. Jag har hel kurs prov i ämnet nu i maj. Är det möjligt att få godkänt ändå? Typ B-A nivå. Jag vet att det kommer vara svårt men jag vet också att jag klara det...

      Milla : : Hej!Betygssättningen är lärarens kompetens. Som SYV sätter jag inga betyg och i min utbildning ingick inte kunskap om betygssättningen. Dock vet jag av erfarenhet att det stora slutprovet (i slutet av... Läs hela svaret
    • Nanna

      Finns det ändå en chans??

      Hej! Jag valde Estetprogrammet Bild och form som förstahandsval, men nu fick jag beskedet att den linjen på skolan jag helst hade velat gå på inte kommer starta HT-24. Jag antar att det är för att för få valde just den linjen på den skolan,...

      Milla : : Hej!du måste fråga de som jobbar på ditt gymnasieantagningkansli och du kan också fråga på den gymnasieskolan som frågan gäller... de är mest insatta i hur utbildningsutbud kommer... Läs hela svaret
    • Student

      Utbildning som kostar?

      Jag har kollat runt på olika utbildningar både på YH, högskola osv. Har även hittat att det finns utbildningar man kan köpa, som tex redovisningsekonom eller inköpare för att nämna några. Hur reglerad är marknaden just när det...

      Milla : : Hejsan!jag ser att du fick svar i en kommentar som lyder: När det gäller utbildningar där utbildningsanordnaren tar betalt och vilka förutsättningar som gäller för utbildarens upplägg... Läs hela svaret
    • Hej123

      Jag ska läsa rättsvetenskap och undrar om jag kan bli jurist?

      Hej! Jag ska läsa rättsvetenskap med internationell och digital inriktning på örebro universitet. Jag undrar hur möjligheterna är för att jobba som jurist inom ett företag eller bank efter. Alltså vill jag inte jobba inom domstolen, utan mer med...

      Milla : : Hej,jag är allmän studievägledare, alltså "expert på alla yrken och alla utbildningar" vilket är ju omöjligt att vara. Utifrån information i... Läs hela svaret