Ingrid
    Hej!

    Jag skulle vilja bli idrottslärare eller fritidspedagog. Kan jag gå barn- och fritidsprogrammet med inriktning fritid och hälsa eller måste jag gå en högskoleförberedande?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ingrid,
    det går att på sikt bli Idrottslärare eller Fritidspedagog efter BF, barn- och fritidsprogrammet.

    Följande behörighet krävs för att kunna utbilda sig till Fritidspedagog: "Grundläggande behörighet samt godkända betyg i Naturkunskap 1b (eller 1a1 och 1a2), Samhällskunskap 1b (eller 1a1 och 1a2)."

    Idrottslärare
    För behörighet till Idrottslärarutbildningen, krävs det, dessutom att man har godkända betyg i idrott och hälsa 1 och i Naturkunskap 2.

    Som framgår av BF/programplan/Programplan_BF.pdf - läser man tillräckligt inom samhällskunskap och naturkunskap - för fritidspedagog-utb., men för lärare i idrott måste man även få godkänt betyg i Naturkunskap 2 (den kursen kan väljas inom programfördjupningen);

    för Grundläggande behörighet, som alltid krävs till alla utbildningar på högskolenivå, måste man, dock, aktivt välja läsa svenska (eller SAS, svenska som andraspråk) 3 och Engelska 6.
    Det är elevens rättighet att läsa svenska 3 och engelska 6 på alla yrkesprogram, bl.a på BF. Men eleven måste aktivt välja det, "sätta till". Det går att läsa svenska 3 inom Programfördjupningen & och engelska 6 - inom Individuellt val, men eleven har också rätt att läsa de kurserna som U-kurser, utökade (utökat program), alltså läsa på mer än heltid - detta för att inom programmet kunna läsa andra kurser.

    Vänligen
    ANNA