simon
    Hej!

    Jag är intresserad av att läsa en ekonomikandidat på universitetet. Jag har alltid varit lite sugen på att jobba som komvux/gymnasielärare också. Då såg jag att du kan läsa en KPU om du läst inom ett ämne, det står att jag behöver läsa 120p för att bli behörig för KPU inom gymnasiet. Kommer jag uppnå de 120p om jag läser en ekonomi kandidat? Är det viktigt att jag väljer vissa inriktningar på mitt program då för att uppfylla detta? Om jag uppfyller kraven och läser 1.5 KPU och blir behörig lärare i företagsekonomi, kommer jag då kunna undervisa endast i företagsekonomi eller komma jag kunna hålla i gymnasiekurser som liknar företagsekonomi som t.ex Entreprenörskap och Ledarskap och Organisaton.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Simon! det finns ingen speciell utbildning till just Komvux-lärare; det är grundskole- och gymnasielärare som undervisar på komvux.
    Ang. behörighet för lärare i företagsekonomi, entreprenörskap samt Ledarskap och Organisation - gäller följande:

    Lärare i Ledarskap & Organisation - enligt skolfs-service.skolverket.se (se sida 5) - är man behörig om man är behörig lärare i Företagsekonomi eller "på annat sätt" uppvisar att man är kompetent.

    Lärare i företagsekonomi - KPU finns på Stockholms Universitet; om vad som kommer att gälla om 3 år, när det blir dags för dig att söka KPU, vet vi inte... Enligt uppgifter från de sakkunniga på området, prioriterar man - vid antagning till KPU - personer som blir lärare i Flera ämnen, dvs det är svårare att komma in på KPU om man endast kan bli behörig lärare i Ett ämne. Exakt vilka kurser som kan räknas inom 120 högskolepoäng "företagsekonomi" - är det bättre att fråga Antagningsgruppen på Stockholms Universitet; se också om det i ditt Ekonomikandidatprogram ingår kurser Företagsekonomi I, II, III och IV - i så fall borde det vara tillräckliga förkunskaper (enligt min åsikt, men det är inte min åsikt som gäller utan vad Antagningsgruppen på Stockholms Universitet kommer att bedöma). OBS! reglerna kan ändras i framtiden... suck! :(

    Lärare i Entreprenörskap - enligt svar (per telefon från en sakkunnig i frågor om lärarlegitimationer) - är det Yrkeslärare som ofta är behöriga att undervisa i Entreprenörskap. Sedan är det ju så att många ggr undervisar obehöriga lärare... men vill man bli Behörig lärare i ämnet Entreprenörskap - så är det:
    -antingen att söka till yrkeslärarprogrammet
    eller
    -att få lärarexamen och sedan lärarlegitimation (i vilka ämnen som helst) och sedan skicka ett Intyg på att man har drivit eget företag i några år - så kan Skolverket bedöma att man kan utöka sin lärarlegitimation även med ämnet "entreprenörskap".

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    jag vill fylla på med lite mer info om hur man blir behörig lärare i ämnet Entreprenörskap på gymnasienivå.

    Entreprenörskap är ett yrkesämne. Behörig att undervisa i gymnasieskolan i yrkesämnen är hen som har avlagt:
    1. yrkeslärarexamen
    2. en äldre examen än som avses i punkt.1 och som är avsedd för arbete i gymnasieskolan i ett sådant ämne, eller
    3. en examen som ger behörighet att bedriva undervisning, om hen har kompletterat sin behörighet att undervisa som lärare med sådana yrkeskunskaper som är relevanta för ett yrkesämne.

    Utgångspunkten är de behörigheter man får av sin examen. Universiteten/högskolorna utfärdar examensbevis efter slutförd utbildning och avgör också vilka kurser som ska ingå i en behörighetsgivande lärarexamen utifrån högskoleförordningen. Därför kan man vända sig till en studievägledare vid ett lärosäte (på lärarprogrammen) om man är osäker på vad man behöver läsa.

    Det finns även andra sätt att få behörighet att undervisa i ett yrkesämne. Den som har en behörighetsgivande lärarexamen kan få behörighet att undervisa i ett eller flera yrkesämnen i gymnasieskolan genom att visa att man har relevanta yrkeskunskaper. Kunskaperna ska bygga på erfarenhet i arbetslivet. Innehållet i yrkeskunskaperna ska motsvara de kunskapskriterier som finns i föreskrifter om vilka relevanta yrkeskunskaper som krävs för att undervisa i ett yrkesämne (SKOLFS 2012:4). De i sin tur utgår från ämnesplanerna i gymnasieskolan. I föreskriften framgår att:

    För att bli behörig i ämnet Entreprenörskap krävs:
    Specialiserade (erfarenhetsbaserade och teoretiska) kunskaper om metoder, förutsättningar och villkor för att starta och driva företag och om att leda projekt med koppling till arbetslivet samt om hur idéer och produkter skyddas genom lagar och andra bestämmelser. Förmåga att såväl självständigt som tillsammans med andra planera, utföra samt identifiera resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter avseende eget företagande och projektledning med koppling till arbetslivet, enligt de lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.

    Samma regler gäller för gymnasieskolan och för vuxenutbildningen på gymnasial nivå.

    skolverket.se/regler-och-ansvar/larar--och-forskollararlegitimation/regler-och-krav-for-lararlegitimation/larar--och-forskollararlegitimation-och-krav-for-att-fa-behorighet#h-Behorighetutoverdinexamen kan du läsa mer om vad som krävs för att bli behörig i ett yrkesämne. Under fliken ”Behörighet utöver examen” kan du välja ”Yrkeskunskaper för ett yrkesämne” och läsa mer om vad som krävs.

    Länkar:
    Skolverkets sida om krav för behörighet: www.skolverket.se/regler-och-ansvar/larar--och-forskollararlegitimation/regler-och-krav-for-lararlegitimation/larar--och-forskollararlegitimation-och-krav-for-att-fa-behorighet

    Föreskrifter om vilka yrkeskunskaper som krävs för att undervisa i ett yrkesämne (SKOLFS 2012:4): www.skolverket.se/skolfs?id=2398

    Med vänlig hälsning
    Mikael SYV