Valentina
    Hej, om jag går i vård och omsorgsprogramet kan jag sedan plugga vidare till kriminaltekniker? Och hur gör jag då?
    Mvh Valentina

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina!

    Kriminaltekniker är en polis, som har vidareutbildad sig inom kriminalteknik.

    Det är fullt möjligt att bli behörig till Polisutbildningen på Vård- och omsorgsprogrammet. Dock är det viktigt att välja läsa vissa kurser: dels som ger Grundläggande behörighet, svenska 3 och engelska 6, och dels andra kurser som t.ex komplettera upp till Historia 1b. På Vård-och omsorgsprogrammet läser man den mindre kursen á 50 poäng (Historia 1a1) och behöver komplettera upp med ännu en 50 poängskurs i historia, som heter Historia 1a2. Det är inte all omöjligt men det är bra att på förhand försäkra sig om att just den gymnasieskola där du planerar läsa VO, kommer att erbjuda den möjligheten.

    Skulle det bli så att du på gymnasiet inte blir fullt behörig, kan du komplettera på komvux efter gymnasiet. OBS! att i behörighet till polisutbildningen ingår det även andra krav, än betyg - t.ex måste man ha B-körkort.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare