Frida

    Hej! Jag går mitt tredje år på gymnasiet, naturvetenskaplig linje. När jag tar studenten kommer mina betyg ge mig strax över 20 i meritpoäng, vilket inte räcker till läkarlinjen någonstans här i Sverige. Jag har funderat på att både komma in på andra sätt här i Sverige (högskoleprovet, plugga upp mina sämsta betyg på komvux och göra PIL-test) men även att studera utomlands, eftersom jag hört att det är enklare att komma in i t.ex. Polen. Men nu till min fråga. Finns det andra sätt att bli läkare på i Sverige? För jag vet att om man inte har betyg till någon ingenjörsutbildning kan man istället gå öppen ingång, som jag har för mig har lägre antagningsstatistik. Även för att bli veterinär har jag för mig att det finns olika vägar att ta. Stämmer detta? Om inte, vad tycker ni att jag ska göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,
    du får gärna kika på möjligheterna att läsa till läkare utomlands; gör högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar. Jag skulle också råda dig fundera över om du kan tänka dig bli t.ex Barnmorska eller Specialistsjuksköterska (sjuksköterskeprogrammet + påbyggnadsutbildning) eller satsa på ngt annat yrken inom "medicin": kika på många olika yrken, ex. Apotekare, Läkemedelskemist, Transplantationskoordinator och BMA.

    Ang. PIL/alternativt urval
    sök tlll AU men det finns ingen garanti här heller. De väljer vilka som kommer prövas i AU av alla som ansöker.

    Ang. höja meritvärde
    snabbast brukar man kunna höja meritvärde genom att få fler meritpoäng, men om du t.ex kommer ha godkända betyg i eng 7 Och i moderna språk 3 och 4 så får du redan max i meritpoäng. Men du kan också räkna in matte 5 och matte specialisering in i ditt jämförelsetal: om du får högre betyg i de kurserna än snittet av dina tidigare betyg - du behöver alltså få A i Matte 5 och/eller Matte specialisering och det kommer höja ditt jämförelsetal (ganska lite, men ändå).
    Du kan annars försöka få högre betyg i de kurser som kommer finnas i ditt exam.bevis.
    Tips! om du idag inte har A i matte 1, 2 eller 3 - kan du få högre betyg i a-spåret, alltså i matte 1a, 2a och 3b (på nivå 3 finns endast b och c-spår) och betygen i de enklare/lättare spåret kommer räknas in i stället. Exempel: om man höjer från B i matte 1c till A i matte 1a - kommer jämförelsetalet höjas med + 0.1 och skulle du t.ex ha C i matte 3c idag och får A i matte 3b, kommer du höja ditt jämförelsetal med + 0.2.
    Kursen fysik1a är större än de andra kurserna, och om du ex. höjer från C i fysik1a till betyget A, blir höjningen + 0.3.
    OBS! inte ens om du får 22,5 i meritvärde (som är det högsta möjliga), finns det ngn garanti på att komma in (detta pga antal sökande med högsta meritvärde kan vara fler än antal utb.plaster).