Gabriel
    Jag är född 1990. Jag har alltid velat bli läkare, men allt körde ihop sig för mig efter grundskolan, så jag har inte klarat av gymnasiet...
    Jag har en del ämnen, nästan tillräckligt för att täcka år 1 på gymnasienivå, men sen spricker det.
    Hur ska jag gå till väga? Vilken väg är smartast, minst komplicerad och går snabbast? :-/
    Jag har ADHD så jag behöver en strukturerad plan som möjligt. Jag har provat att läsa ämne för ämne på komvux, men det är för långutdraget och ger inte resultat snabbt nog för min "adhd-hjärna". Det bästa för mig vore en KLAR väg, en fast skola att gå till, en stimulerande schema (så det inte blir en timme här och där, utan ett packat schema från morgon till eftermiddag, som det var i grundskolan) och jag kan givetvis inte gå på distans eftersom jag behöver en tillgänglig lärare som jag kan få stöd av, och ett klassrum att gå till så att jag får något gjort.
    Kort sagt: Finns det någon väg för en ung vuxen utan gymnasiebehörighet, och med adhd, att gå som är rak och tydlig, innebär trygga lärarkontakter och som tar mig till mitt mål innan jag har nått medelåldern??
    Alternativ till läkare skulle vara t.ex. specialistsjuksköterska som jobbar nära läkare och kirurger.

    Jag SKA göra detta innan jag är gammal och död, men hur? Allt är snurrigt.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Gabriel,
    om du har jobbat i minst 3 år på minst halvtid efter det att du fyllde 19 år, finns det en snabbare väg in på högskolan, som heter "reell kompetens". Se info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag. Du måste då också göra Högskoleprovet för att ha någonting att konkurrera med om plats på läkar- eller på sjuksköterskeprogrammet.
    Om du går den vägen - via "reell kompetens", behöver du inte ha Slutbetyg eller Examensbevis från gymnasiet, utan du behöver några få kurser (godkända betyg) - för Grundläggande behörighet

    + Godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och i Matematik4.

    Ett annat alternativ som kan kanske passa dig är att läsa på en allmän linje på en folkhögskola. Det finns många olika folkhögskolor. De som ligger utanför stora städer, brukar ha internat (studentboende). Det är rätt "speciell mijö" på folkhögskolorna - och de skiljer sig åt vad gäller profiler och hur mycket hjälp man kan få med att få ihop en sådan struktur som du behöver ha. Du får gärna ta kontakt med Folkhögskolornas gemensam informationstjänst - för att diskutera var (geografiskt sett) som du kan eller vill studera; vilka folkhögskolor som skulle passa dig bäst utifrån den strukturen som du behöver ha och ställa alla andra frågor om studier på folkhögskolorna - kontaktuppgifter till folkhögskolornas gemensam infotjänst är:

    Tredje förslag som jag har är att du bokar tid hos Kurator på Komvux och berättar det som du berättade för oss här i din fråga. Förhoppningsvis kan kurator prata med rektor på komvux i din "hemkommun" som kan "ordinera" specialhjälp av något slag. Kanske kan du få en sort "handledare" som skulle försöka sätta ihop schemat för dig och ge annan sort hjälp i dina studier som du behöver ha.